בואינג, אחת מחלוצות תעשיית החלל, שוקלת למכור את עסקי החלל שלה כחלק ממאמץ לבלום את הפסדיה הכספיים. החברה, שסייעה להעלות את האנשים הראשונים על הירח בתוכנית אפולו, מתמודדת עם משבר פיננסי מתמשך ושוקלת מחדש את אסטרטגיית הפעולה שלה, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
המהלך מגיע כחלק מתוכנית ארגון מחדש של המנכ"ל החדש, קלי אורטברג, שנכנס לתפקיד באוגוסט השנה. אורטברג מתמקד בצמצום פעילות החברה ובתחומים רווחיים יותר. “עדיף לנו לעשות פחות ולעשות זאת טוב יותר מאשר לעשות יותר ולא להצליח,” אמר בשיחה עם אנליסטים.
בואינג מתמודדת עם בעיות חוזרות ונשנות בפרויקטים שלה מול נאס”א. דוגמה בולטת לכך היא רכב החלל Starliner, אשר טיסתו המאוישת הראשונה נדחתה מספר פעמים עקב תקלות. לאחרונה הודיעה נאס”א כי תיאלץ להשאיר שני אסטרונאוטים על תחנת החלל הבינלאומית למשך חודשים נוספים עד שיטוסו חזרה עם רכב של SpaceX, מה שמחדד את הפער בין בואינג ליריבתה הצעירה והמובילה בתחום.
במקביל, נמשכת השביתה של איגוד עובדי בואינג, מה שפוגע בייצור המטוסים של החברה. העיכובים והחריגות בעלויות בפרויקטים הביטחוניים והחלליים מוסיפים ללחץ הכלכלי על החברה, אשר הפסידה 3.1 מיליארד דולר מתוך הכנסות של 18.5 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2024.
לפי הדיווחים, בואינג קיימה דיונים עם Blue Origin, חברת החלל בבעלות ג’ף בזוס, בנוגע להשתלטות על חלק מתוכניות נאס”א. Blue Origin, שמפתחת רקטות למטרות מסחריות ומשימות נאס”א, מנסה להעמיק את אחיזתה בתעשייה ולהתחרות ב-SpaceX.
בואינג צפויה לשמור על עסקי הלוויינים המסחריים והצבאיים שלה ועל אחריותה לייצור מערכת שיגור לחלל (SLS) – רקטה ענקית של נאס”א שמיועדת למשימות חקר הירח העתידיות. הרקטה השלימה בהצלחה את טיסת הבכורה שלה לפני כשנתיים, אם כי החברה נאלצה להתמודד עם אתגרים בייצור ובעיות בקרת איכות.
בנוסף, בואינג ולוקהיד מרטין ממשיכות לחפש רוכש ל-United Launch Alliance (ULA), מיזם משותף להשקות ביטחוניות בארה”ב. מיזם זה מפתח כעת את רקטת וולקן קנטאור, שתשמש תחליף לרקטות ישנות ותתמקד בהשקות מסחריות וביטחוניות.
אורטברג מאותת כי החברה פתוחה לשינויים משמעותיים במבנה הפעילות שלה: “אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איך תיראה בואינג בעוד חמש ועשר שנים, והאם כל אחד מהנכסים שלנו מוסיף ערך או מסיט את דעתנו מהמטרה המרכזית.” למרות זאת, התוכנית נמצאת עדיין בשלב מוקדם, ואין ודאות שהשינויים המתוכננים יבשילו לכדי עסקאות משמעותיות.