חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בזמן שארה”ב ואירופה שוקלות סנקציות: ייצוא הנפט האיראני בשיא של 6 שנים

איראן מרוויחה מייצוא הנפט כ-35 מיליארד דולר בשנה כאשר היא מייצאת את רובו לסין ובכך מגנה על עצמה מלחץ הסנקציות • אנליסטים מעריכים: וושינגטון איננה מפעילה את מקסימום הלחץ האפשרי

עלייה במחירי הנפט | צילום: שאטרסטוק

למרות משטר הסנקציות מהמערב, איראן עדיין מייצאת נפט יותר מבכל זמן אחר במהלך ה-6 שנים האחרונות. הסנקציות לא מצליחות לייצר השפעה משמעותית וכך איראן מעשירה את כלכלתה ב-35 מיליארד דולר בשנה. הדיונים שמתנהלים כעת בארה”ב ובאירופה לגבי הטלת סנקציות נוספות בעקבות מתקפת הטילים על ישראל, תופסים את איראן קרובה לשיא יכולת הייצוא שלה.

טהראן מכרה בממוצע 1.56 מיליון חביות ביום במהלך הרבעון הראשון של השנה, כמעט כל החביות נפט נמכרו לסין, מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2018, על פי חברת המידע וורטקסה.

“אם ביידן רוצה באמת אפקט על איראן הוא צריך להעביר את הפוקוס לסין”, אמר בכיר לסיכונים גיאופוליטיים בקבוצת רפידאן אנרגיה האמריקנית.

כרגע וושינגטון והאיחוד האירופי מתכוננות להטלת סנקציות נוספות על איראן כחלק מהניסיון למנוע את התגובה הישראלית שעלולה להסלים את המצב. שרת האוצר האמריקנית ג’נט ילן הודתה השבוע כי איראן בוודאות ממשיכה לייצא את הנפט וכי יש עוד מה לעשות כדי להשפיע על המסחר.

ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב | צילום: שאטרסטוק

למרות זאת, האנליסטים מעריכים כי וושינגטון איננה מפעילה את מקסימום הלחץ האפשרי ואיננה מפעילה את משטר הסנקציות שהיה נהוג ב-2018 בתקופתו של דונלד טראמפ. על פי הערכות מימשל הנשיא ג’ו ביידן איננו מעוניין לייצר מחנק אינפלציוני על אספקת הנפט העולמית בשנת בחירות בארה”ב.

תעשיית הנפט המקומית באיראן מצאה דרכים להסתדר עם הסנקציות ומאחר שהלקוחה המרכזית שלה היא סין, זה מאפשר לאיראן להיות לחלוטין מוגנת מלחץ הסנקציות.

מאז תחילת המלחמה בעזה מחירי הנפט עלו בכ-15% לכ-90 דולר לחבית. המחירים החלו לרדת עם התקפת הטילים של איראן על ישראל וכעת המחיר ניצב על כ-87.37 דולר לחבית.

חביות נפט | צילום: שאטרסטוק

אנליסט בכיר, ארמן עזיזיאן, מומחה לסנקציות בחברת המידע וורטקסה אמר כי למרות שארה”ב עשתה מאמצים לאחרונה לאכוף את הסנקציות על ייצוא הנפט מאיראן, עדיין לא הייתה השפעה גדולה על היצואנים ומדובר בהשפעה מינימאלית בלבד. “האיראנים טובים מאוד במציאת פרצות, קשה מאוד גם לעקוב אחרי מה שהם עושים”, אמר.

סין נשענת על הנפט האיראני בשיעור של עשירית מכל הנפט שהיא מייבאת. שר האנרגיה האיראני אמר לפני חודש כי בעוד אויביה של איראן רוצים להשבית את היצואנים במדינה, עדיין יש ביכולתה של איראן לייצא נפט לכל מקום שתרצה ובהנחות מינימום.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן