חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החוב החיצוני של ישראל זינק ליותר מרבע טריליון דולר

רזרבות המט"ח של ישראל זינקו אף הם ב-8.2 מיליארד דולרים • נתונים אלה ועוד עולים מסיכום מאזן התשלומים של הרבעון הראשון שמפרסמת הלמ"ס • עלייה נרשמה בהשקעות ישראלים בחו"ל, אך גם בהשקעות זרים בישראל

כלכלת ישראל | צילום: שאטרסטוק

החוב החיצוני של ישראל עלה בסוף מרץ האחרון ל-255.8 מיליארד דולר, מ-220.7 מיליארד דולר בסוף מרץ אשתקד. היקף רזרבת המט”ח של בנק ישראל גדל ב-8.2 מיליארד דולרים ברבעון הראשון של השנה ועמד על 213.7 מיליארדי דולרים.

עלייה נרשמה בהשקעות ישראלים בחו”ל, אך גם בעליית ההשקעות הזרות בישראל ברבעון הראשון של השנה: עלייה של 7.5 מיליארד דולר נרשמה בהשקעות הישראלים בחו”ל ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לעלייה בהשקעות הישראלים בהיקף של 10.2 מיליארד דולר ברבעון קודם.

השקעות הזרים בישראל עלו ב-5.5 מיליארד דולרים, לעומת עלייה ב-1.3 מיליארד דולרים בהשקעות זרים ברבעון הקודם. נתונים אלה ועוד עולים מסיכום מאז התשלומים לרבעון הראשון של השנה, שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עודף של 6.7 מיליארד דולרים נרשם ברבעון הראשון של השנה – ירידה מ עודף של 9.3 מיליארד דולרים שנרשם ברבעון קודם. עודף של 3.9 מיליארד דולר נרשם במאזן התשלומים של סחורות ושירותים – גם נתון זה נמצא בירידה מרבעון קודם, אז נרשם עודף של 6.1 מיליארד דולרים.

כלכלה בישראל | צילום: שאטרסטוק

ירידה בעודף הסחורות והשירותים
סיכום הנתונים של הלמ”ס כולל את העסקאות של תושבי ישראל עם חו”ל בחשבון הסחורות, השירותים, ההכנסות הראשוניות (הכנסות מהשקעות פיננסיות ומשכר עבודת שכיר) וההכנסות המשניות (ההעברות השוטפות) בדולרים שוטפים ובניכוי השפעת העונתיות.

העודף בחשבון השוטף ברבעון הראשון של שנת 2024, בניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ב-6.7 מיליארד דולר, בהשוואה ל-9.3 מיליארד דולר ברבעון הקודם. ירידה זו של 2.6 מיליארד דולר בחשבון השוטף היא תוצאה של ירידה של 2.1 ו-0.2 מיליארד דולר בחשבון הסחורות ובחשבון השירותים בהתאמה. ומירידה של 0.4 בחשבון ההכנסות המשניות. חשבון ההכנסות הראשוניות נותר כמעט ללא שינוי.

הסיכום כולל את העסקאות של תושבי ישראל עם חו”ל בחשבון הסחורות, השירותים, ההכנסות הראשוניות (הכנסות מהשקעות פיננסיות ומשכר עבודת שכיר) וההכנסות המשניות (ההעברות השוטפות) בדולרים שוטפים ובניכוי השפעת העונתיות.

העודף בחשבון השוטף ברבעון הראשון של שנת 2024, בניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ב-6.7 מיליארד דולר, בהשוואה ל-9.3 מיליארד דולר ברבעון הקודם. ירידה זו של 2.6 מיליארד דולר בחשבון השוטף היא תוצאה של ירידה של 2.1 ו-0.2 מיליארד דולר בחשבון הסחורות ובחשבון השירותים בהתאמה. ומירידה של 0.4 בחשבון ההכנסות המשניות. חשבון ההכנסות הראשוניות נותר כמעט ללא שינוי.

ספינת משא | צילום: שאטרסטוק

ההיי-טק מהווה 76% מייצוא השירותים העסקיים
חשבון הסחורות והשירותים, בניכוי השפעת העונתיות, הסתכם בעודף של 3.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2024. הגירעון בחשבון הסחורות – יצוא בהפחתת היבוא, ברבעון הראשון של 2024, בניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ב-6.6 מיליארד דולר.

נתוני היצוא והיבוא של סחורות במאזן התשלומים כוללים את הסחר עם הרשות הפלסטינית והתאמות מאזן התשלומים נוספות לנתוני סחר חוץ.
העודף בחשבון השירותים – ברבעון הראשון של 2024 בניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ב-10.5 מיליארד דולר.
יצוא השירותים הסתכם ב-20.3 מיליארד דולר בניכוי השפעת העונתיות.

יצוא השירותים העסקיים (כולל שירותי תוכנה, מו”פ וכדומה) הסתכם ב-17.9 מיליארד דולר בניכוי השפעת העונתיות. יצוא שירותים של ענפי ההייטק – ייצור תרופות, ייצור מחשבים, תקשורת וכדומה, לא כולל חברות הזנק – ברבעון הראשון של 2024 הסתכם ב-13.3 מיליארד דולר, כ-76% מתוך סך יצוא השירותים העסקיים.

יצוא שירותי תיירות (למעט הוצאות של עובדים זרים בישראל), לאחר ניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-0.5 מיליארד דולר, לעומת 0.4 מיליארד דולר ברבעון הקודם. יבוא שירותי התיירות, לאחר ניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ב-1.7 מיליארד דולר, לעומת 1.3 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

סך יבוא השירותים, לאחר ניכוי השפעת העונתיות, הסתכם ב-9.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2024, בהשוואה ל-9.4 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן