חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסיכון הגדול ביותר לסחר הבינלאומי: גוברת המתיחות סביב ים סין הדרומי

נתיב המים החשוב ביותר לסחר העולמי שבו עוברות סחורות בהיקף של 3-4 טריליון דולר בשנה, נמצא במתיחות גדולה בין המדינות הטוענות לבעלות על הים ובראשן סין שיוצרת התרחשויות שעלולות להידרדר לתקרית אלימה ולגרור גם את ארה"ב לסכסוך • הערכות: הסיכונים הגיאופוליטים בים סין הדרומי גדלים, אך לכל הצדדים עדיין יש סיבות להימנע מעימות גדול יותר

ים סין הדרומי | צילום: שאטרסטוק

סיכון אמיתי לסחר העולמי: לאחרונה עלתה המתיחות סביב ים סין הדרומי, מה שמציב את נתיבי השיט העמוסים והחשובים בסיכון. ים סין הדרומי מהווה נתיב סחר חיוני עבור סין, יפן והודו, שלוש הכלכלות הגדולות בעולם, מכאן הסיכון הטמון במתיחות הגוברת באיזור.

הסכסוך סביב ים סין הדרומי נולד עם תביעתה של סין את הבעלות הכוללת על הים, סין הרשמית טוענת לבעלות על הים בעוד מדינות אחרות תובעות גם הן בעלות על חלקים במים הכלכליים בים. סביב כך פורצים העימותים בין סין, הפיליפינים ווייטנאם ומדינות נוספות, עימותים שמעוררים חששות מתקרית שעלולה לשבש את הסחר העולמי.

“ההתפתחויות בים סין הדרומי חייבות להיות על הרדאר של השווקים ורשתות האספקה העולמיות בשל החשיבות הגדולה של נתיבי המים לסחר הבינלאומי”, כך ציין מרקו פאפיק, אסטרטג גיאומקרו עולמי ראשי ב-BCA Research ל-CNBC. “ים סין הדרומי הוא נתיב השיט היקר ביותר בעולם מבחינת ערך הסחר שעובר דרכו”, אמר פאפיק ל-CNBC, וציין כי הסכסוך שם מהווה סיכונים ברורים לשיט העולמי.

הסחורות והתשומות שעוברות דרך הים בדרך לסין מצביעות עד כמה הוא חשוב לסחר הבינלאומי בנוסף התוצרת הסינית והסחורות מסין עוברות גם הן בנתיב הים לרחבי העולם. הסכסוכים באזור מעוררים בעיקר את תשומת הלב של ארה”ב, שיש לה אמנת הגנה הדדית עם הפיליפינים.

על פי הערכות ב-CNBC הסחר הבינלאומי בים סין הדרומי הוא בהיקף של 3.4 טריליון דולר כך היה בשנת 2016, כלומר הסחר בים מהווה 21% מהסחר העולמי.

ים סין הדרומי, מפה | צילום: שאטרסטוק

ים סין הדרומי ממוקם במערב האוקיינוס השקט בין סין, טייוואן, הפיליפינים, וייטנאם, אינדונזיה, תאילנד, מלזיה וקמבודיה. רבות מהמדינות האלה טוענות לבעלות על חלקים בים. סין טוענת שכמעט כל הים שייך לה ונוקטת בפעולות, מה שמוביל להתפרצויות מצד מדינות אחרות השכנות שרואות את סין חודרת לאזור המים הכלכליים הבלעדיים שלהם. במהלך החודש, הפיליפינים האשימו את סירות הטילים הסיניות במרדף אחר כלי שיט פיליפיני והפניית לייזרים לעבר מטוסי סיור שלהם. נשיא הפיליפינים ביקש להאיץ את נושא ההסדרה בים ולהוביל לפסגה תוך כדי האשמת בייג’ין בהפחדה ויצירת מתיחות באזור. גם משרד החוץ של וייטנאם גינה את פעולותיה של סין לאחרונה בים והאשים את כלי השיט הסינים בביצוע מתקפה אלימה על סירות דייג וייטנאמיות.

החששות הם כי המתיחות עשויה להידרדר וללכת מעבר לאיזורים האפורים, “ראינו בשבועות האחרונים שהמתח לא רק עולה בין סין לפיליפינים, אלא גם עם וייטנאם”, אמר ריצ’רד היידריאן, יועץ מדיניות ומרצה בכיר לעניינים בינלאומיים באוניברסיטת הפיליפינים.  “אני חושב שזה רק עניין של זמן עד שיותר ויותר מדינות ASEAN ידברו, ועניין של זמן עד שנראה עימותים מטרידים עוד יותר”, הוסיף.

על פי מומחים ואנליסטים למרות שהסיכונים הגיאופוליטים בים סין הדרומי הולכים וגדלים, יש עדיין לכל הצדדים סיבות להימנע מעימות גדול יותר. לדברי עבדול יעקב, עמית מחקר בדרום מזרח אסיה במכון לואי, אם סין תתחיל לנהל פעילויות המשפיעות על חופש הניווט, כמו הכרזת חלקים בים סין הדרומי מחוץ לתחום המיועד לשיט אזרחי, ארה”ב עשויה להיות מעורבת יותר.  “אבל, בנקודת הזמן הזו, כל הצדדים כולל סין לא רוצים להסלים את המצב לסכסוך צבאי מלא”, הוסיף.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן