חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסיכון סביב מיצר הורמוז: הצצה לתרחיש הכי גרוע כרגע בשוק הנפט והגז

מומחים בשוק האנרגיה מביעים דאגה מההתפתחויות במזרח התיכון ומסמנים את הסיכון הכי גדול כרגע לעלייה משמעותית במחירי הנפט והגז: אפשרות שאיראן תחסום את מיצר הורמוז - הנתיב החשוב שבו עוברות כ-20 מיליון חביות נפט ביום, מה שיגרום למחיר הנפט לטפס עד 150 דולר לחבית • אנליסט אנרגיה: "השוק כרגע לא מתמחר את התרחיש הגרוע" • הערכה: סגירת מיצר הורמוז תכניס גם את שוק הגז הטבעי להלם

עלייה במחירי הנפט | צילום: שאטרסטוק

מתי מחירי הנפט עלולים לחצות את ה-100 דולר לחבית? מחירי הנפט שבינתיים רשמו עלייה ונסחרים כרגע בכ-80 דולר לחבית, נמצאים תחת מכבש לחצים לעלייה גבוהה עוד יותר בשל ההתרחשויות במזרח התיכון ולקראת תקיפה אפשרית של ישראל את מתקני האנרגיה של איראן. החששות סביב מחיר הנפט מעסיקות מאוד את התקשורת העולמית ומיטב המומחים בנושא בוחנים את התרחישים האפשריים ומנסים להבין לאן פניהם של מחירי הנפט בתקופה הקרובה על רקע ההתרחשויות הגיאופוליטיות והמתיחות במזרח התיכון.

“המקרה הגרוע ביותר עלול לקרות אם ישראל תתקוף את איראן ואיראן בתגובה תנקוט בפעולות להאטה באספקת הנפט או אולי תנסה לחסום את מיצר הורמוז”, אמר אלן גלדר, אנליסט אנרגיה בווד מקנזי, ל- CNBC.

רוב האנליסטים המתייחסים לסיכון הגבוה ביותר כרגע מכוונים לעורק החשוב של מעבר הנפט, מיצר הורמוז. המיצר הממוקם בין איראן לעומאן הוא נתיב מים, ערוץ צר אך חשוב מעין כמותו מבחינה אסטרטגית בשל העובדה שהוא מקשר בין יצרניות הנפט במזרח התיכון לשווקים המרכזיים בעולם המקבלים את הנפט. על פי הנתונים שפורסמו ב-CNBC, בשנת 2022, זרימת הנפט במיצר הורמוז הייתה בממוצע 21 מיליון חביות ליום, על פי מינהל המידע האמריקאי לאנרגיה (EIA). ההיקף הזה  שווה ערך לכ-21% מהסחר העולמי בנפט גולמי.

בשל חשיבותו הרבה של המיצר, כל הפרעה באספקה ופגיעה ביכולת של הנפט לעבור בנתיב ולו באופן זמני, עלולה להקפיץ באופן משמעותי את מחיר הנפט, להעלות את עלויות המשלוח וליצור עיכובים משמעותיים באספקה. בשל כך, אנליסטים רבים רואים באירוע שבו זרימת הנפט נפגעת במיצר הורמוז את התרחיש הגרוע ביותר בשוק הנפט, תרחיש שעלול להוביל את המחירים לרמה של הרבה מעבר ל-100 דולר לחבית.

למעשה, המקרה הגרוע ביותר מתייחס לאפשרות שאיראן תחסום את מיצר הורמוז. אם איראן תחסום את מיצר הורמוז היא תפגע בייצוא הנפט של סעודיה, כווית, עיראק ואיחוד האמירויות. “השוק כרגע לא מתמחר את התרחיש הגרוע, הוא מתמחר רק את ההשפעה הפוטנציאלית של פגיעה בתשתית האנרגיה האיראנית”, אמר גלדר, אנליסט האנרגיה.

“אם נראה מתקפה על ייצור הנפט האיראני, עד כ-3% מהאספקה ​​העולמית עלולים להצטמצם, וגם אם רק נראה סנקציות מחמירות, זה יכול גם להתחיל לצמצם את האספקה ​​ב-3%. זה כשלעצמו יכול לגרום לנפט להתקרב ל-100 דולר או אפילו לעלות על 100 דולר לחבית”, אמר אנליסט אנרגיה קבוניץ’ ל-“Squawk Box Asia” של CNBC. “התרחיש הגרוע ביותר של פגיעה במיצר הורמוז הוא כבר בעל השפעה גדולה הרבה יותר מהזעזוע במחיר הנפט בשנות ה-70 בעקבות המהפכה האיראנית וחרם הנפט של מדינות ערב, כרגע מדברים על מחיר של 150 דולר לחבית נפט”, הוסיף האנליסט. עוד אמר כי אם תשתית האנרגיה של איראן תימחק, המחיר יעלה ל-200 דולר לחבית, מה שנראה כתרחיש הרבה פחות סביר.

במקרה של סגירת מיצר הורמוז ולו רק באופןו זמני יהיו השלכות לא רק לשוק הנפט אלא גם לשוק הגז הטבעי, כל הפרעה באספקה עלולה להוביל לשיבושים בזרימת הגז הטבעי הנוזלי מקטאר, המהווה 20% מהסחר העולמי בגז טבעי נוזלי. “זה יהיה הלם לשוקי הגז העולמיים, במיוחד כשאנחנו עוברים לחורף בחצי הכדור הצפוני, שבו אנו רואים ביקוש חזק יותר לגז למטרות חימום. למרות שאנו רואים עלייה בקיבולת יצוא LNG ממדינות אחרות, זה עדיין רחוק בהרבה מהיקפי הייצוא של קטאר”, אמר אנליסט אנרגיה.

 

 

 

 

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן