חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התמתנות בעסקאות הנדל”ן באוגוסט: שפל של 22 שנה ברכישות דירות יד שנייה

על פי סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר בחודש אוגוסט נרשמה עלייה מתונה ברכישות דירות בהשוואה לאוגוסט בשנה שעברה אך ירידה בהשוואה לחודשים הקודמים השנה • מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוגוסט מדורג בשליש התחתון של הדירוג ההיסטורי מאז 2002 • במכירות הקבלנים חלה ירידה של 11% בהשוואה לחודש יולי וירידה חדה של 19% ברכישת דירות יד שנייה לעומת יולי • הכלכלן הראשי: "יש אינדיקציה לכך שמבצעי המימון של הקבלנים החלו להצטמצם"

נדל"ן בישראל | צילום: שחר יערי/פלאש 90

התמתנות ברכישות הדירות: בחודש אוגוסט נרכשו 7,514, גידול מתון של פחות מ-1% לעומת חודש אוגוסט 2023, וירידה חדה יותר של 16% לעומת החודש הקודם. כך על פי סקירת הנדל”ן של אגף הכלכלן הראשי של משרד האוצר. מספר העסקאות הנמוך יחסית לחודש אוגוסט השנה מוסבר בחלקו במועד תשעה באב ש-13 באוגוסט, כך שכמקובל חלק מהציבור נוהג שלא לחתום על חוזים לרכישת דירה בתשעת הימים הראשונים של חודש אב.

מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוגוסט עמד על 6,811 דירות, גידול של 7% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, מהסקירה עולה כי בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוגוסט מאז תחילת שנות ה-2000, מספר העסקאות באוגוסט 2024 מדורג בשליש התחתון של הדירוג ההיסטורי, רמה נמוכה מאוד של עסקאות בעיקר בשל הרמה הנמוכה של עסקאות יד שנייה.

מכירות הקבלנים בשוק החופשי הסתכמו ב-2,650 דירות, עלייה משמעותית של 24% לעומת אוגוסט אשתקד, למרות שמדובר בשיעור הגידול המתון ביותר מתחילת השנה, בהשוואה לחודש הקודם מדובר בירידה של 11% במכירת דירות הקבלנים בשוק החופשי. תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות עמד בחודש אוגוסט על 8.1 מיליארד שקל, גבוה ב-11% לעומת אוגוסט אשתקד ונמוך ב-11% לעומת החודש הקודם. עוד עולה מהסקירה כי על פי ניתוח הממצאים יש רמזים לכך שמבצעי המימון של הקבלנים החלו להצטמצם.

ירידה חדה של 19% נרשמה במכירת דירות יד שנייה בחודש אוגוסט לעומת חודש יולי, בסך הכל מכירות הדירות יד שנייה הסתכמו ב-4,161 דירות, ירידה של 3% בהשוואה לחודש אוגוסט 2023. “מדובר ברמה הנמוכה ביותר במכירות אלה מאז שנת 2002”.

רכישות הדירות על ידי המשקיעים הסתכמו ב-1,225 דירות, ירידה של 12% לעומת החודש הקודם אך עלייה חדה של 29% לעומת הרכישות שהיו ע”י משקיעים באוגוסט בשנה שעברה.

רכישות דירה ראשונה, בשוק החופשי ובתוכניות הדיור הממשלתיות הסתכמו בחודש אוגוסט ב-4,429 דירות, ירידה של חצי אחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד.

בפילוח גאוגרפי עולה כי מכירות הקבלנים בחודש אוגוסט היו בעיקר באזור המרכז, עלייה של 27% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. עוד נתון שעולה מהסקירה בעניין מכירות הקבלנים, מתייחס לריכוזיות שגדלה וניכרת בחודש אוגוסט. מספר יזמיות הנדל”ן שמכרו דירה בשוק החופשי בחודש אוגוסט עמד על 687 חברות, חלקן שייכות לאותה חברת אם. מדובר במספר הנמוך ביותר של חברות מאז תחילת השנה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן