חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד הרחבת העימות בין ישראל לאיראן עלולה לפגוע בכלכלה הסינית?

המתיחות הצבאית בין ישראל ואיראן מאיימת לא רק על היציבות האזורית, אלא גם על הכלכלה הסינית, התלויה בנפט מהמזרח התיכון וביחסים כלכליים עם מדינות האזור

הכלכלה הסינית | צילום: שאטרסטוק

ההסלמה במזרח התיכון מתקרבת לנקודת רתיחה עם תקיפות אוויריות וכניסה קרקעית של ישראל נגד חיזבאללה בלבנון ואיראן ששיגרה קרוב ל-200 טילים בליסטיים לעבר ישראל בתחילת החודש. התפתחות זו עלולה להוביל לסכסוך אזורי רחב היקף – אירוע שמדאיג את סין, המעורבת באופן עמוק בכלכלה ובאספקת האנרגיה במזרח התיכון.

המעורבות של סין במזרח התיכון מונעת משלושה אינטרסים עיקריים: ביטחון אנרגטי, השקעות כלכליות והשפעה פוליטית. כיבואנית הנפט הגדולה בעולם, סין מסתמכת על יציבות האזור כדי להבטיח אספקה רציפה. משבר באזור עלול להוביל להפרעות באספקת הנפט, שמגיעה בין היתר מערב הסעודית, עיראק ואיראן, כך לפי Al-Monitor. 

תעשיית הנפט | צילום: שאטרסטוק

לצד הביטחון האנרגטי, סין השקיעה רבות בפרויקטים במזרח התיכון במסגרת יוזמת “החגורה והדרך” (BRI). בשנת 2023 בלבד, התחייבויות הבנייה שלה באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה הסתכמו ב-15.8 מיליארד דולר, מה שמדגיש את חשיבות היציבות האזורית עבור סין. גם בישראל יש לסין השקעות אסטרטגיות, במיוחד בתחום הטכנולוגיה. עם זאת, בעקבות לחץ אמריקאי, ישראל החלה להחמיר הגבלות על עסקאות אלה.

מעבר לנפט ולהשקעות, סין גם תלויה במסלולי הסחר שעוברים דרך המזרח התיכון, כמו תעלת סואץ, שדרכה עוברות סחורות בשווי של 280 מיליארד דולר מדי שנה. שיבוש נתיבים אלה עקב הסלמה אזורית, כולל מעורבות אפשרית של המורדים החות’ים בתימן, עלול לפגוע במערכת הלוגיסטית של סין ובכלכלתה הגלובלית, כך לפי דיווחים ב-The Diplomat.

רקטות נורות מלבנון, מעל העיר צפת, ארכיון | צילום: דוד כהן/פלאש 90

למרות תמיכתה באיראן בזירה הבינלאומית והתנגדותה לסנקציות חד-צדדיות, בייג’ין מנהלת מדיניות זהירה מול כל הצדדים, כך נכתב ב”דיפלומט”. סין מנסה לשמור על איזון ביחסיה עם ישראל, איראן ומדינות ערב, אך החרפת הסכסוך במזרח התיכון מציבה אותה במצב רגיש במיוחד. עוד מוסיפים כי אם תפרוץ מלחמה רחבת היקף, סין – השותפה הכלכלית הגדולה ביותר של האזור – “עלולה לספוג את המכה הקשה ביותר”.

סין ממשיכה לקרוא להפסקת אש ולשיחות דיפלומטיות, אך על רקע הסלמה מתמשכת, ייתכן שהיא תתקשה לשמור על נייטרליות לאורך זמן. ככל שהמשבר יעמיק, סין תמצא את עצמה נדרשת לבחור בין המשך תמיכה באיראן, שמספקת לה נפט בהנחות משמעותיות, לבין התחשבות באינטרסים הביטחוניים של ישראל וארה”ב.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן