חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כצפוי: מדד המחירים לצרכן עלה בפברואר ב-0.4%, אך האינפלציה ירדה ל-2.5%

מחירי הדיור עלו ב-1.2% - לכאורה עלייה חדה יחסית לחודשים קודמים, אך מדובר במספר עסקאות נמוך • מחירי הפירות הטריים זינקו ב-10.7%. למרות זאת הריבית לא צפויה לרדת בחודש הבא

נדל"ן בישראל | צילום: שחר יערי/פלאש 90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) פרסמה לפני כניסת השבת את מדד המחירים לצרכן, שעלה בטווח ציפיות השוק ב-0.4%. בכך למעשה קצב האינפלציה השנתית נכנס לתחום היעד – פחות מ-3% ולמעשה רק 2.5% ב-12 החודשים האחרונים.

עם פרסום המדד למ”ס מפרסמת גם את השינוי במחירי הדירות, שאינו נכלל בחישוב המדד, ממנו עולה, כי מחירי הדירות עלו באופן מתון ב-2023 ובאופן חד יותר מתחילת 2024. אך מדובר בשוק מואט, בו מתבצעות מעט מאוד עסקאות, כך שההשוואה בין המחירים בשוק הרגיל לבין שוק הדיור הממותן, בעיקר מאז פרוץ המלחמה, לא משקפת את מחירי השוק לאישורם.

הפירות רשמו זינוק | צילום: שאטרסטוק

בלטו בעליות מחירים בחודש הקודם הפירות הטריים שרשמו זינוק של 10.7%, ההנעלה התייקרה ב-1.4%, תרבות ובידור – ענף שמתאושש לאחרונה, רשם עלייה של 1.2%, תחזוקת הבית התייקרה ב-0.9%, תחבורה, ריהוט וציוד לביט התייקרו ב-0.7% וסעיף “שונות” עלה ב-1%. ירידות נרשמו ב”הלבשה” שירד ב-2.5% ושירותי דיור בבעלות שירד ב-0.6%. בשכר הדירה למחדשי חוזים נרשמה עלייה של 4.5% וממשיכי החוזים ספגו עלייה של 3%.

חמישית מהדירות החדשות – במסגרת תכניות הממשלה
בשנת 2023, ובעיקר מפרוץ המלחמה, נרשמה ירידה חדה במספר העסקאות בתחום הדיור. באותה השנה נמכרו 66,590 דירות בלבד – ירידה של כ-35% לעומת שנה קודמת. 42% מכלל הדירות שנמכרו הן דירות חדשות ו-27,930 דירות שנמכרו הן מיד שנייה – 30.7% פחות משנה קודמת. גם ב-2024 מספר העסקאות נמוך מאוד, לא רק בדרום הארץ ובצפונה, בה כמעט לא מתבצעות עסקאות. לכן הנתון, לפיו נרשמו עליות של 1.2% בדצמבר-ינואר בהשוואה לנובמבר-דצמבר, אינו משקף את המחירים בשוק, בו רבים הקפיאו תוכניות לרכוש דירה, או להחליף דירה. למעשה, המדד הנוכחי למחירי הדירות מצביע על זינוק במחירים לאחר ירידות מחירים של כ-18 חודשים ברציפות. מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.4%, אך במקביל שיעור הדירות החדשות שנמכרו בתוכניות דיור ממשלתיות זינק לכחמישית מכלל הדירות שנמכרו, מ-13.7% בתקופת ההשוואה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן