חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדד ארדואן: הדגים, שמן הזית ושורה של מוצרים מטורקיה מתייקרים בעשרות אחוזים

הדגים הטריים שיובאו מטורקיה, כמו הבורי, הלברק והדניס, מתייקרים ב-20% • היבואנים אומרים שלא צפוי מחסור, אבל שכן תחול התייקרות דומה גם בשמן זית

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

היבואנים מטורקיה כבר מחפשים חלופות לשורה של מוצרי מזון המיובאים ממנה, בעקבות החרם עליו הכריז ארדואן לאחרונה והתגובה הישראלית בהטלת מכסים גבוהים על סחורות מטורקיה.

יבואני הדגים כבר הודיעו למשווקים על התייקרות של עד 20% במחירי הדגים הטריים המיובאים מטורקיה, עד שיימצאו מקורות חלופיים. המגדלים בארץ אחראים על כ-10% משוק הדגים וכ-20% מייצור הבשר הנצרך בארץ, כך שהם אינם יכולים להוות תחליף לייבוא.

מחירי הדגים הטריים בארץ הם מהיקרים בעולם, למרות העובדה שישראל היא מדינת חוף. ק”ג דג טרי עולה בין 50-130 שקלים. הדגים הטריים מהווים 1.6% ממדד המחירים לצרכן, כך שגם ההתייקרות הזו תבוא לידי ביטוי במדד חודש זה, שיתפרסם ב-15 ביוני.

שמן זית, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

שמן זית שנמכר בסביבות ה-50 שקלים לליטר נמכר ב”רמי לוי” בכ-40 שקלים, בייבוא מטורקיה, אך כשהמלאי הקיים ייגמר הוא יוחלף בייבוא ממדינות אחרות וצפוי להתייקר אף הוא בכ-20%.

מגדלי הדגים המקומיים טוענים שהם צמצמו את הייצור בשל הורדת המכסים על הייבוא, שהביאה להצפת השוק ולהורדת מחירים שהם לא יכלו לעמוד בה. עוד טוענים המגדלים, כי בסופו של דבר המחירים לצרכן לא ירדו. טענות דומות מושמעות מענפים אחרים, כמו המחלבות, כלפי פתיחת השוק לייבוא חמאה.

אלא שהמציאות מורכבת יותר: הייבוא החופשי מביא לשוק מגוון של מוצרים זולים ויקרים, כך שייתכן שממוצע המחיר שלהם נותר דומה, אולם המגוון מאפשר לצרכנים למצוא מוצרים זולים ויקרים יותר.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

2 Responses

  1. כל שמן זית מטורקיה מזויף . לבדוק טוב טוב מדבקה מאחור . אם כתוב איזמיר, איסטנבול וכו הכל מזויף ( במתכוון ) וגם מסוכן לצריכה

  2. אני לא מבין למה בכלל לרכוש משם מלכתחילה, שהתורכים ישמרו את הסחורה שלהם לעצמם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן