חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שר האנרגיה בוחן ביטול של הסכם הגז עם לבנון: “מדובר בטעות, בודק אפשרויות יציאה”

מדובר בהסכם שנחתם בעת כהונתו של יאיר לפיד כראש ממשלה, הסכם המסדיר את קו הגבול הימי בין ישראל ללבנון • שר האנרגיה אלי כהן: "ההסכם הזה הוא טעות מיסודו, לא היה נכון לוותר על שטחים ריבוניים במים הכלכליים, אני מוביל בדיקה עם אפשרויות ליציאה ואציע לממשלה לבחון אותן לאור הסדר החדש במזרח התיכון" • החברה הצרפתית טוטאל שהחלה בקידוחי הניסיון בשדה צידון טרם מצאה גז במאגר

אסדת גז, ישראל | צילום: שאטרסטוק

שר האנרגיה אלי כהן בוחן אפשרות לביטול הסכם הגז עם לבנון שנחתם בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כראש ממשלה, בתגובה לערוץ הכלכלי ציין השר וחבר הקבינט אלי כהן כי “הסכם הגז של ממשלת לפיד עם לבנון היה טעות מיסודו. לא היה נכון לוותר על שטחים ריבוניים במים הכלכליים, והתירוץ שזה יחזק את הביטחון האזורי היה מופרך והוכח כשגוי. אני מוביל בדיקה במשרד של אפשרויות היציאה מההסכם, ואציע לממשלה לבחון אותן לעומק ולקבל החלטות שתואמות את הסדר החדש במזרח התיכון”.

מדובר בהסכם שנחתם בתקופת הממשלה הקודמת בעת כהונתה של קרין אלהרר כשרת האנרגיה כשיאיר לפיד כיהן כראש ממשלה, ההסכם נחתם בתיווכו של השליח האמריקני לאזור כאשר האמריקנים הם הערבים למימוש ההסכם ושני הצדדים התחייבו להודיע לאו”ם על קביעת הגבול הימי בקווים שהוסכמו.

המשמעות של ההסכם והסעיף המשמעותי ביותר בו מתייחס לקביעת קו הגבול הימי,  בפועל הועבר שטח של יותר מ-860 קמ”ר לתחום המים הכלכליים של לבנון. מבחינת ישראל התקבלה הדרישה הביטחונית לאישור של קו המצופים, קו ההגנה הישראלי שאותו הציגה ישראל עם הנסיגה מלבנון בשנת 2000. זהו קו הנמתח מחוף ראש הנקרה לאורך קו 1, הצפוני יותר לקו 23, ועד לטווח של 5 ק”מ. מדובר בשטח ימי הדרוש לפעילות חיל הים להגנה על חופי ישראל. על פי ההסכם שנחתם עם לבנון, הגבול הסופי והרשמי ייקבע במשא ומתן עתידי בין המדינות.

עוד על פי ההסכם, במים הכלכליים נמצא שדה צידון, שדה שבו יש לחברה הצרפתית טוטאל זיכיון והיא רשאית לבצע בו קידוחים במטרה למצוא גז. על פי ההסכם החברה הצרפתית תפתח בקידוחי הניסיון ואם ימצא שם גז ישראל אמורה לקבל פיצוי על חלקה בשדה הזה. החלק של ישראל בשדה מוערך ב-17%. כלומר אם החברה הצרפתית תמצא בשדה גז היא לא תתחיל בהפקתו עד שיקבע מנגנון הפיצוי לישראל. עדיין ההסכם מותיר את ישראל במצב של ויתור פוטנציאלי על תמלוגים משדה צידון אם יימצא שם גז.עד עתה, החברה הצרפתית טרם מצאה גז במאגר ולמעשה קידוחי הניסיון נכשלו לעת עתה.

אולם עדיין לא ברור אם יש גז במאגר, וייתכן כי חברות אחרות יוכלו לבקש לבצע עוד ניסיונות קידוח. בהנחה שכן יימצא שם גז בהיקף המתאים להפקה, מדובר מבחינת ישראל בוויתור של הרבה מאוד כסף, מצד שני על פי הערכות אם ההסכם מביא שקט על רקע הסדרת קו הגבול הימי, חברות בינלאומיות נוספות יוכלו וירצו להגיע לארץ ולהשקיע בניסיונות פיתוח שדות הגז הפוטנציאליים של ישראל.

מעבר לעניין האנרגטי, החשיבות של ההסכם מבחינת ישראל היא בעיקר סביב קביעת קו הגבול הימי הנדרש להגנה, כעת כאמור שר האנרגיה מתכוון לבטל את הסכם בטענה כי הוא אינו מחזק את הביטחון האזורי.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן