חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תושבים מהצפון והדרום שפונו לדירות Airbnb עלולים להיזרק החוצה

המפונים מהדרום והצפון אחראים לכ-40% מהתפוסה של דירות אייר בי אנד בי • בעלי דירות האירוח מתעקשים כי התעריף שהמדינה משלמת עבור המפונים יכלול גם את דמי המחיה שהוטל עליהם עד כה • בהתאחדות דירות האירוח מדגישים כי בעלי הנכסים לא יסכימו לתנאים ויפנו את הדירות לשכירות בשוק החופשי

מפונים שבונו מבתיהם בשל המלחמה, אילסטרציה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

שוק דירות ה-Airbnb ספג מכה קשה עם תחילת המלחמה והירידה הדרסטית בתיירות, מלאי דירות האייר בי אנד בי נותר ריק בשלב הראשון של המלחמה, המצב הוליד יוזמה מצד ISTRA, התאחדות דירות האירוח בישראל, לאכלס בדירות הריקות מפונים מהדרום ומהצפון. כעת היוזמה הזאת עומדת בסיכון כאשר בהתאחדות דירות האירוח מתעקשים שהתעריף יכלול גם דמי כלכלה, הוצאה שהוטלה עליהם עד כה.

עם תחילת המלחמה, בסיכום עם משרד האוצר, הוחלט על הצעת דירות אייר בי אנד למפוני הדרום בתעריף של 260 שקל למבוגר ו-160 שקל לילד. במצב זה כל הצדדים הרוויחו, המדינה הרוויחה מתשלום בתעריפים נמוכים משמעותית בהשוואה לאכלוס במלונות וגם בעלי הדירות הצליחו לייצר הכנסות בתקופה הקשה שבה ענף דירות האירוח סובל מירידה בתיירות. אלא שב-1 בדצמבר, התקבלה החלטה להוריד את התעריף וכעת משרד התיירות, שקיבל לידיו את הטיפול במפונים, מציע 220 שקל עבור מבוגר ו-110 שקל לילד, ללא דמי כלכלה.

החלטה זאת התקבלה בכעס בקרב בעלי הנכסים. “זה לא כלכלי להרבה מבעלי הנכסים, כרגע אנחנו כבר מתקרבים לתקופות טובות יותר לקראת הפסח ולקראת הקיץ. היו מארחים שכבר הודיעו למפונים שזה לא מתאים ויאלצו לפנות את הדירה”, אמר אייל לבנטל, מנכ”ל התאחדות דירות האירוח בישראל.

אפליקציית Airbnb | צילום: שאטרסטוק

המדינה למעשה מציעה למפונים שלושה מסלולי אכלוס: בתי מלון הכוללים דמי מחיה, מסלול מענק אכלוס בקהילה הכולל דמי כלכלה, כאשר המפונים מעדיפים לשכור דירה בעצמם בשוק החופשי. המסלול השלישי מתייחס למימון שכירת דירת אירוח אייר בי אנד בי, מסלול שבו מראש נקבע שאינו כולל דמי כלכלה.

מתוך 130 אלף מפונים, רק כ-4,000 מפונים בחרו במסלול זה מכיוון שאינו כולל את דמי המחיה. במטרה לעודד את המפונים לבחור במסלול זה, בעלי דירות האירוח נשאו בעלויות דמי הכלכלה, כעת הם דורשים מהמדינה לשאת בהוצאה זו.

בעלי הנכסים הקשיחו את עמדתם ומתעקשים שהתעריף יעלה ויכלול גם דמי כלכלה עבור המפונים. דרישת בעלי הדירות כעת עומדת על 350 שקל למבוגר ו-175 שקל לילד. “עד כה נשאנו את דמי הכלכלה, המדינה כבר חייבת לכלול גם את ההוצאה הזאת למפונים, אנחנו רוצים שהמפונים יקבלו את הכסף הזה מהמדינה. זה עדיין נמוך משמעותית ממה שהמדינה משלמת למלונות”, הוסיף לבנטל.

הוויכוח הזה מתנהל מעל ראשם של המפונים, שכבר השתקעו בדירות וחלקם יאלצו למצוא פתרונות דיור אחרים. “אם לא יימצא פתרון יותר ויותר בעלי דירות יאלצו להודיע למפונים שזה פחות מתאים. אנחנו תרמנו כספים רבים כדמי מחיה למפונים, המדינה צריכה לקחת אחריות ולשאת בעלויות האלה, המפונים בדירות אייר בי אנד בי לא שונים מהמלונות וגם הם צריכים לקבל את הכסף הזה מהמדינה, ייתכן שהתעריף הנוכחי כבר לא יתאים להרבה מבעלי הדירות”, הדגיש לבנטל.

זירת נפילת רקטה בקריית שמונה, מלחמת חרבות ברזל | צילום: מד”א

בהתאחדות בעלי דירות מצביעים על תפוסה כללית שעומדת כרגע על 80% והיא כוללת כ-30%-40% מפונים ושאר הדירות עברו לשכירות קצרת טווח בשוק החופשי, שכירות של עד חצי שנה. יש לא מעט בעלי דירות שמשכירים את דירתם בשוק החופשי במחיר נמוך ב 10%-15%, בהשוואה למחיר השכירות של דירת אירוח כזאת בתקופה שלפני המלחמה, הורדת המחירים הייתה הכרחית כדי לא להותיר את הדירות ריקות.

בהתאחדות בעלי הדירות הדגישו כי ככל שהמדינה לא תעלה את התעריפים ותכלול את דמי המחיה, יותר ויותר דירות יופנו לשוק החופשי כאשר הצפי הוא גם לעלייה בביקוש לדירות לקראת הקיץ והישענות על תיירות של יהודים מחו”ל המגיעים לארץ לבקר משפחות. “יש לא מעט ביקוש מצד סטודנטים, אנשי עסקים, חברות ששוכרות לעובדים, אפשר להסתדר גם בלי התיירות”, אמר לבנטל.

בינתיים עוד החוזה מול משרד התיירות עומד על כנו, מפונים ממשיכים לגור בדירות, אם כי יש כבר בעלי דירות שהחליטו להפסיק את ההסכם והודיעו למפונים. הצפי הוא שאם התעריפים יישארו על כנם, בעלי דירות האירוח יסרבו להמשיך לשכור את דירות האייר בי אנד בי למפונים בטענה שזה כבר לא כלכלי עבורם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן