חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ירי חיזבאללה לרמת דוד: “מוכיח את הסיכון בהקמת שדה תעופה אזרחי באיזור”

המדינה עדיין לא הכריעה היכן יקום שדה התעופה המשלים לנתב"ג בעמק יזרעאל או בנבטים ושתי החלופות עדיין נבחנות ומקודמות • על רקע הירי הלילה לבסיס רמת דוד בעמק יזרעאל מתעורר שוב הסיכון הביטחוני • ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל: "שדה תעופה אזרחי יהווה מטרה לגיטימית לארגון הטרור חיזבאללה"

בסיס רמת דוד בצפון | צילום: פלאש 90

בעוד המדינה ממשיכה לקדם הקמת שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל, למרות התנגדות חריפה מצד המועצה והתושבים, ובעוד ממשלת ישראל מתקרבת להכרעה באשר לסוגיית הקמת נמל התעופה הבינלאומי הנוסף, חיזבאללה ירה הלילה לכיוון הבסיס הצבאי רמת דוד בעמק יזרעאל. הירי הזה למקום שבו על פי התכנון נבחנת האפשרות להקמת שדה התעופה האזרחי המשלים לנמל התעופה בן גוריון, עורר מחדש את ההתנגדות והטענות לאיום ולקיומם של סיכונים ביטחוניים הגלומים בהקמת שדה התעופה האזרחי הנוסף בעמק יזרעאל.

קרבתו של בסיס רמת דוד לסוריה ולבנון והעובדה כי הוא מהווה יעד אסטרטגי הובילה להערכות מומחי ביטחון שיש להימנע מהקמת שדה התעופה באזור וכי הסיכון בהקמתו באזור גדול מהסיכון להקמת שדה תעופה אזרחי בנגב.

שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, אמרה בעקבות האירועים הלילה כי “ברור מאי פעם שהכוונה להקים בעמק יזרעאל שדה תעופה בינלאומי היא חסרת ישימות ביטחונית. מקבלי ההחלטות במדינת ישראל מתעלמים מהעובדה שהקמת שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל, צמוד לשדה התעופה הצבאי ברמת דוד, תהווה מטרה לגיטימית לארגון הטרור חיזבאללה”.

עוד ציטטה רייכמן את ראש המל״ל לשעבר, אלוף (במיל׳) גיורא איילנד כי אם תתקבל החלטה הרת אסון על הקמת השדה הבינלאומי בצפון, ארגוני הטרור ידאגו לכוון אליו ולשתק אותו. “המחיר יהיה פגיעה משמעותית במאות אלפי התושבות והתושבים המתגוררים בסמיכות. הכתובת על הקיר, זה הזמן לחשב מסלול טיסה מחדש”.

בסיס חיל האוויר רמת דוד | צילום: דוד כהן/פלאש 90

“מלחמת חרבות ברזל, כמו עשרות העימותים הצבאיים בצפון, מוכיחה שזו תהיה איוולת להקים שדה אזרחי בצמוד לשדה צבאי שהינו יעד אסטרטגי בכל עימות צבא”, מציינים היום ראשי המאבק נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל. גיל דייגי, איש חיל האוויר לשעבר ומראשי מטה המאבק, מציין היום כי מאז פרוץ המלחמה המרחב האווירי בצפון סגור לחלוטין. “המשמעות היא ששדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל ייסגר לעתים קרובות לתנועה אזרחית, מה שיהפוך אותו ליעד אליו לא טסות רוב חברות התעופה בעולם”.

ההחלטה לקדם את שדה התעופה המשלים בעמק יזרעאל גררה מאבק מתמשך הנמצא בעיצומו וכל מטרתו היא לקדם את שדה התעופה בנגב ולא בעמק יזרעאל בשל הנזקים הצפויים ליישובי האזור.

בתקופה האחרונה, למרות המלחמה, התכנון להקמת שדה התעופה המשלים בעמק יזרעאל מתקדם עם כמה צעדים שמעוררים חשד לקראת התקרבות להחלטה בסוגיה. לפני כחודשיים הוצגה תוכנית להסטה וביטול של מאגרי מים בעמק יזרעאל שעלולים להפריע לדרכי הגישה לשדה התעופה המתוכנן, אם יוקם. צוות התכנון הרחב שהגיע לאזור ביקש מידע מדויק בנושא כחלק מהתכנית לקידום השדה. בחינת הסטת הנחלים היא למעשה צעד שמנסה המדינה לקדם לעבר האפשרות של הקמת השדה.

המדינה אומנם עדיין לא הכריעה באשר למיקום הסופי של שדה התעופה האזרחי הנוסף, מה שמכונה  נתב”ג 2, אך בחודש מאי האחרון המועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר דנה בסעיפים 78-77 לחוק התכנון והבנייה ובמסגרת זה נקבע שעד שתתקבל ההחלטה הסופית, בינתיים לא יינתנו היתרי בנייה שעלולים להתנגש עם התכנית להקמת השדה. בהתאם לכך מגבלות הבנייה הוטלו על שורה ארוכה של יישובים.

הגבלות בנייה כבר ניכרות בשטח, נקבעו אזורים ללא פיתוח עתידי כמו מושב נהלל, קיבוץ רמת דוד ורמת ישי, שם לא תתאפשר הרחבת בנייה. לצד זה נקבעו גם אזורים עם הגבלות על גובה הבנייה.

ממנהל התכנון והבנייה לא התקבלה תגובה לפניית הערוץ הכלכלי.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן