חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אחרי סופ”ש חיובי בארה”ב: הבורסה נפתחת בעליות; מדד הבנקים בשיא כל הזמנים

איום האינפלציה עדיין מרחף על ארה"ב, אך כל הסימנים מראים שהפד יוריד את הריבית בחודש הבא, לפחות ב-0.25% • וולמארט תורמת להפגת החששות ממיתון, אז למה הריבית תישאר ברמתה הגבוהה גם בשנה הבאה?

בורסה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הבורסה בתל אביב נפתחת הבוקר בעליות שערים של יותר מ-0.6%. מדד הבנקים עולה ב-0.7% ועומד על שיא כל הזמנים – 4,074 נקודות. זאת אחרי שבסוף השבוע הבורסות בעולם רשמו עליות מתונות והבוקר פורסמו הדוחות של וולמארט ונתוני תביעות האבטלה בארה”ב – נתונים המפיגים את החשש ממיתון בארה”ב, לפחות לעת עתה.

וולמארט פרסמה דוחות חיוביים מהצפוי לרבעון השני של השנה ובעקבות כך גם עדכנה את תחזית המכירות והרווחים כלפי מעלה. האיתותים החיוביים הללו עדיין לא חיוביים מספיק כדי להרגיע את החששות ממיתון ולכן, יחד עם נתוני האינפלציה שם, שהמשיכה במגמת ההאטה נראה שלבנק המרכזי בארה”ב לא יוותרו סיבות שלא להתחיל להוריד את הריבית. כעת הציפיות הן להורדת הריבית בחודש הבא ברבע אחוז. הנועזים אף מהמרים על חצי אחוז.

וולמארט | צילום: שאטרסטוק

אלא שהסיכון האינפלציוני עוד רחוק מלחלוף בארה”ב. מדובר בגל שיימשך עמוק ל-2025 ויותיר את הריבית בארה”ב גבוהה – גם אם היא תרד בחצי אחוז עד לסוף השנה ואפילו ב-0.75%, הרי שהיא תישאר ברמה גבוהה והפד לא יוכל להוריד אותה לסביבה הרצויה של עד 3% בקרוב.

רמת האינפלציה שם כעת היא 2.9% וטווח היעד העליון הוא 2% – מרחק של 30%.

דונלד טראמפ | צילום: שאטרסטוק

העניין מסובך עוד יותר כשארה”ב עומדת לפני בחירות. כשהמועמדת לנשיאות, קמלה האריס נשאלה לאחרונה “כיצד היא מתכוונת להתמודד עם האינפלציה?” פשוט לא הייתה לה תשובה לשאלה. היא הסתפקה בלומר “שמחירים גבוהים גורמים לאינפלציה” ושזה לא דבר טוב והיא מודעת לזה. הנשיא לשעבר והמועמד בבחירות הקרובות דונלד טראמפ היה מוכן טוב יותר לשאלה ודיבר על הסרת רגולציה והגברת התחרות.

אך מדובר בתקופה מתוחה בעולם ומאוד לא יציבה ומעל יתר הסיכונים מרחפת העובדה שארה”ב מחזיקה בחוב עצום של 35 טריליון דולרים. בארה”ב אוהבים להמחיש את המספר העצום הזה בתרגום החוב לנפש: כל אדם בארה”ב “חייב” יותר מ-104,000 דולרים. את המדד הזה ניתן להשוות לנתוני התוצר המקומי לנפש העומדים על פחות מ-77,000 דולרים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן