חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפקט המלחמה: ההידרדרות במצבם הכלכלי של אזרחי ישראל | הנתונים המלאים

ממצאי סקר פעמונים לשנת 2023 מצביעים על הידרדרות במצבם הכלכלי של הישראלים. לפי הנתונים, שיעור החיים במינוס כדרך קבע עומד על 24%, עלייה של 4% משנת 2022 • רבים מדווחים על קשיים גוברים בהתמודדות עם ההוצאות החודשיות • ליאור לוי, אב לשלושה: "טובע בחובות, אינני מסוגל עוד לעמוד בהתחייבויות"

ישראלים רבים מתקשים לסגור את החודש, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

סקר פעמונים שפורסם היום (רביעי) לשנת 2023, מצביע על התדרדרות במצבם הכלכלי של אזרחי ישראל. על פי הנתונים, בשנים האחרונות גדל שיעור החיים במינוס כדרך קבע, והוא עומד כיום על 24%, עלייה של 4% לעומת השנה הקודמת.

בנוסף, כ-46% מהישראלים השכירים דיווחו על קשיים גוברים לגמור את החודש, כאשר גם בקרב העצמאים המצב מדאיג עם נתון של 58%, וכ-27% שאינם מסוגלים לחסוך כסף למען עתידם. הסקר מלמד כי ישראלים רבים נאלצים לוותר על צריכת מוצרים ושירותים בסיסיים – 42% ויתרו על טיפולי שיניים, 35% על ביקור רופא ו-31% על רכישת תרופות.

נתון מדאיג: 26% מהעצמאים מדווחים על פגיעה ביכולת החזר המשכנתא כתוצאה מהמלחמה

דבורה פרץ, אם לארבעה מעפולה, בעלת מכון קוסמטיקה, מספרת כי מאז העליות הלא פרופורציונליות של הריבית על המשכנתא, היא נאלצה לוותר על פעילויות לילדיה, כגון חוגים וקייטנות. “אני משלמת כמעט כפול על ההחזר, ואין לי אפשרות לשלם על חוגים – הם הפכו למותרות. יש חודשים שאני לא מצליחה אפילו לשלם את המשכנתא ונאלצת להגדיל את המינוס. המצב קשה במיוחד”, היא מספרת.

קניות בסופר, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ליאור, אב לשלושה, מתקשה לשלם את חשבונות החודש בזמן. ההוצאות הגבוהות על מזון, לבוש וחינוך הילדים, משאירות אותו ללא אוויר לנשימה כלכלית. הוא נאלץ לקחת הלוואות חוזרות ונשנות כדי לכסות את החובות הישנים, וכך מצא עצמו טובע בחובות של עשרות אלפי שקלים. הלחץ הכלכלי הגדול משפיע גם על בריאותו הנפשית. “ההלוואות רק הולכות ומחמירות את הבור שאני נמצא בו” הוא אומר בייאוש.

נזכיר, עם פרוץ המלחמה בנק ישראל אישר דחיית הלוואות בסכום כולל של למעלה מ-5 מליארד שקלים, מתווה שסייע לבעלי הלוואות ומשכנתאות בדחיית תשלומים, לפרק זמן מרבי של עד חצי שנה. בחודש שעבר הודיע בנק ישראל על הארכת המתווה בפעם השלישית, ולמרות זאת, הנתונים מצביעים על מגמת עליה שמדאיגה במיוחד בחוסן הכלכלי הישראלי.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה