חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפקט טורקיה: המלט עלול לייקר את מחיר הדירה החדשה בעשרות אלפי שקלים

פתיחת שוק המלט ליבוא יצרה תחרות והורידה את מחירי המלט בארץ ב-30%, אך כעת עם הטלת איסור הייבוא מטורקיה יש צפי לעליית מחירי המלט שישפיעו גם על מחירי הדירות • המלט מהווה כ-3% ממחירה של דירה, כאשר עליית מחיר תייקר באופן ישיר את מדד תשומות הבנייה

מלט | צילום: שאטרסטוק

שוק הדירות צפוי לספוג מכה מהגבלות הייצוא של טורקיה: שוק המלט בארץ משפיע באופן ישיר גם על שוק הבטון בישראל והוא חיוני לצורכי ביטחון, תחבורה וענף הבנייה. כיום היכולת של היצרנים הישראליים היא לספק קרוב ל-60% מתצרוכת המלט בישראל. שאר התצרוכת מגיעה מייבוא, כאשר הייבוא מטורקיה מהווה שליש מכלל ייבוא המלט והשאר מגיע מהמזרח הרחוק.

כיום יש יצרן מלט מרכזי וגדול אחד בישראל, חברת נשר שבשליטת לן בלוונטיק, נשר מייצרת כחצי מתצרוכת המלט בישראל. נשר אומנם לא קיבלה סובסידיות ממשלתיות אך בעבר נהנתה מהיטל על מלט מיובא, מה שהעלה באופן משמעותי את הנתח שלה בשוק המלט בארץ. במדינות שכנות מחירי המלט נמוכים בהרבה בהשוואה לישראל. על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת שערך ניתוח של שוק המלט בישראל, ב-2006 מחירי המלט בישראל היו גבוהים בכ-30% בממוצע ממחירי המלט במדינות השכנות, טורקיה, מצרים וקפריסין. בשנים האחרונות היו מלחמות מלט בין היצרנית המקומית הגדולה, נשר, לבין היבואנים שביקשו להוריד את המס שהוטל על הייבוא.

לפי הניתוח של מרכז המידע והחקר בכנסת, ב-2006 יובאו לישראל כ-300 טונות מלט, ירידה של כ-65% לעומת המלט המיובא ב-2001, כך גדל נתח השוק של נשר מ-80% ב-2001 לנתח שוק של יותר מ-90% ב-2006, על חשבון היבואנים. מאז 2006 השתפר מצבם של היבואנים וכיום נשר ויצרנים מקומיים קטנים מחזיקים בכ-55% מתצרוכת המלט בארץ. ריבוי השחקנים בשוק המלט הוביל לתחרות, מה שהוריד את מחירו של טון מלט. ההערכות הן שייבוא המלט הוריד את המחירים, שאליהם התרגלה נשר, בשיעור של 30% בשנים האחרונות.

מלט | צילום: שאטרסטוק

השאלה הגדולה שנשאלת כרגע על רקע חסימת האפשרות לייבא מלט מטורקיה, היא האם צפויה עליית מחירים בשוק המלט בשל היעדר אלטרנטיבות חלופיות וזולות. נראה כי מציאת חלופות זולות היא לא משימה קלה, האופציות שעומדות כרגע על הפרק הן יוון, המזרח הרחוק והגדלת הייצור בישראל. לפי המחקר של הכנסת, מחיר המלט במדינות המערביות גבוה בכ-20% בהשוואה למלט הישראלי, כך שהמדינות המערביות הן לא אופציה מתאימה וגם בירדן מחיר המלט דומה למחיר בארץ.

בשל העדר חלופות זולות ניתן לצפות לעליית מחיר המלט שתוביל בהמשך גם להתייקרות הדירות, לפי התאחדות בוני הארץ לא תהיה השפעה משמעותית על מחירי הדירות כיוון שרכיב המלט מגיע לכ-3% ממחיר הדירה, אחוזים בודדים שלא משפיעים דרמטית על המחיר. אבל ההשפעה המהותית יותר בכל זאת עלולה להגיע מכיוון מדד תשומות הבנייה. מלט מהווה כ-11% ממדד תשומות הבנייה, מדד שמחירי הדירות החדשות מוצמדים אליו וחלקם של חומרי הבנייה במדד הוא גבוה מאוד. כל עלייה במחיר המלט תעלה את מדד תשומות הבנייה כך שרוכשי הדירות עלולים לספוג עלייה של עשרות אלפי שקלים על מחיר של דירה ממוצעת.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה