חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ארה”ב: שובל של ירקרקים בדרך אל הבית הלבן

כל הכינויים בהם מכנה ועוד יכנה דונלד טראמפ את יריבתו קמלה האריס לא ישנו את העובדה שהיא מציבה לו קרב קשה - גם בתחום גיוס המיליארדים הנדרשים למירוץ • כדי לשרטט את מפת האינטרסים של התורמים לקמפיינים ניתן גם להשוות בין אלה שטומנים את היד עמוק בכיס, לאלה שמניחים בזהירות את היד על הארנק

נחושים. האריס, טראמפ | צילום: ויקיפדיה

אסור להתבלבל, אחד האלמנטים המכריעים ביותר – אם לא המכריע מכולם – בקרב בין דונלד טראמפ לקמלה האריס, מתנהל במתחם הכסף, קרי – התרומות.

מי מהם שיצליח לנפח את קופת הקמפיין בכמויות דולרים שיאפשרו לו לגעת בכל אמריקני ואמריקנית, בכל הכלים הציבוריים, התקשורתיים והחברתיים, יהיה כנראה המנצח.

במדינה כמו ישראל, בה לערך האידיאולוגי יש (כנראה, בינתיים) משקל כבד יותר מהיכולות הכלכליות של המתמודדים על ההנהגה (למרות שגם הם אינם קוטלי קנים) יקשה מעט לרדת לעומק המשמעות הקרדינלית שיש למשאב הכספי במאבק על הנהגת המעצמה הגדולה בעולם.

דונלד טראמפ | צילום: שאטרסטוק

טראמפ, מן הסתם, נהנה מיתרון מוקדם מובהק, הודות לקשריו עם עשירי וול-סטריט, אולם כבר אין זו הפתעה פוערת פיות לגלות כי האריס הצליחה למן הכרזתה בחודש יולי כמועמדת המפלגה הדמוקרטית במקומו של הנשיא הפורש ג’ו ביידן, לצמצם את הפער וייתכן אף לעקוף את הנשיא לשעבר.

1.5 מיליארד דולר – and counting

בשבוע האחרון דווח בוושינגטון פוסט כי סך התרומות שגייסו שני הקמפיינים עד כה עומד על 1.5 מיליארד דולרים – והניסיון מלמד כי הסכום צפוי ללא ספק לעלות בחודשיים הקרובים, במהלכם התומכים המרכזיים מגדילים משמעותית את התרומה שלהם עד ליום הבוחר.

בטראמפ תומכים תותחים כבדים במיוחד: בהם אילון מאסק – הבעלים של X (לשעבר טוויטר) טסלה וספייס-X, אשר הכריז רשמית על תמיכתו בטראמפ בראשית הקיץ, לאחר ניסיון ההתנקשות בנשיא לשעבר.

סגנית נשיא ארה”ב והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס | צילום: שאטרסטוק

ברשימת התומכים של טרמפ ניתן לציין את סטיבן שוורצמן – מנכ”ל בלאקסטון, שתרם עד כה 419,600 דולר; אייל הנפט הארולד האם שתרם יותר מ-800 אלף דולר וברני מרקוס, ממייסדי רשת הום דיפו שתרם קרוב ל-1.9 מיליון דולר.

לערימת הכסף הגדולה בקופת מטה טראמפ אחראים גם איל הרכבות טים מלון, שלפי ה-וושינגטון פוסט תרם עד כה 165 מיליון דולר, וקן גריפין מקרן הגידור סיטדל שתרם 75.7 מיליון דולר. תרומות מכובדות נוספות הגיעו מצידם של אילי הספנות ריצ’רד ואליזבת אויהליין, שהעבירו עד כה 70.7 מיליון דולר לקמפיין, והמשקיע פול זינגר עם תרומה כוללת של 40.9 מיליון דולר.

קמלה משווה – ומוסיפה

האריס מצידה, ללא רשת הקשרים המורכבים והמסובכים שטווה טראמפ במהלך השנים, הולכת על הסלבס הנוצצים של הוליווד – אולם מתחת למעטה היוקרה החברתית, מתברר, רוחשים להם מרתפי מרשרשים שכלל אינם מביישים אותה ואת התורמים עצמם ועומדים היטב בתחרות למי יש יותר.

כבר אין זו הפתעה פוערת פיות לגלות כי האריס הצליחה לצמצם את הפער ואף לעקוף את הנשיא לשעבר

הוליווד ארגנה עבור האריס מספר אירועי גיוס תרומות מתוקשרים, והודעת התמיכה האחרונה בסגנית הנשיא הגיעה מכיוונה של טיילור סוויפט, שפרסמה הלילה פוסט באינסטגרם בו הודיעה שתצביע עבורה.

ג’ו ביידן וקמלה האריס | צילום: רויטרס

אנשי תעשיית הבידור נוספים התומכים בהאריס כוללים את סטיבן שפילברג שתרם 929,600 דולר וג’פרי קצנברג, היו”ר לשעבר של אולפני דיסני, שלפי הדיווחים פועל בעיקר מאחורי הקלעים כדי להגדיל את התרומות להאריס בקרב אנשי הוליווד.

בידור ותקשורת – תמהיל מנצח (אולי)

האריס נהנית גם מתמיכתם של מיליארדרים נוספים, שאף שאינם באים מתעשיית הבידור הם אנשים ידועים למדי, בהם: מייקל בלומברג – לשעבר ראש עיריית ניו-יורק ונשיא אימפריית התקשורת בלומברג, אשר לפי הוושינגטון פוסט תרם עד כה 41 מיליון דולר לקמפיין של האריס; מנכ”ל גוגל לשעבר אריק שמידט שתרם יותר מ-2 מיליון דולר לעמותות הפוליטיות המקושרות להאריס, וגם אלמנתו של סטיב ג’ובס, לורן פאוול-ג’ובס, אחת מעשירות העולם, תרמה קרוב למיליון דולר, וכך גם דסטין מוסקוביץ’, ממייסדי פייסבוק, תרם להאריס קרוב למיליון דולר.

בבחינת המאמץ הפיננסי מצד התורמים המרכזיים ניתן להבין כי בסך הכל, ביחס להון העצמי הדמיוני של כל אחד מהם, מדובר ב”פינטס”, פחות או יותר

בין התורמים הגדולים להאריס נמנה גם ריד הופמן, מייסד לינקדאין, שביחד עם אשתו תרם 31.6 מיליון דולר, וג’ורג’ סורוס ובנו אלכס שתרמו יותר מ-15 מיליון דולר.

השטרות לא נופלים מבין האצבעות

סך כל התרומות שהועברו עד כה במירוץ לבית הלבן (ובכל מירוץ בעבר) מהווה אמנם מספר מרשים מאד כשלעצמו, אולם בבחינת המאמץ הפיננסי מצד התורמים המרכזיים שאת חלקם הזכרנו ניתן להבין כי בסך הכל, ביחס להון העצמי הדמיוני של כל אחד מהם, מדובר ב”פינאטס”, פחות או יותר.

מייקל בלומברג. ביד רחבה | צילום: ויקיפדיה

כך, מייקל בלומברג, מייסד בלומברג התומך בהאריס, הינו בעל הון עצמי אסטרונומי של 104.7 מיליארד דולר – וסך כל תרומותיו מסתכם, כאמור, ב-41 מיליון דולר;

ריד הופמן, מייסד לינקדאין התומך בהאריס הוא בעל הון עצמי ש 2.5 מיליארד דולר וסך תרומותיו מסתכם ב- 31.6 מיליון דולר;

סטיבן שפילברג. פחות | צילום: ויקיפדיה

שווי ההון של סטיבן שפילברג, התומך בהאריס מסתכם ב-9.3 מיליארד דולר – וסך כל תרומותיו מסתכם ב-929 אלף דולר;

אלמנתו של סטיב ג’ובס, לורן פאוול ג’ובס, מייסדת אמרסום קולקטיב התומכת בהאריס מחזיקה בירושה בהיקף 11.1 מיליארד דולר ואף היא תרמה בסך הכל 929,000 דולר;

ההון העצמי של ג’ורג’ סורוס, יו”ר קרן סורוס התומך בהאריס עומד על 6.5 מיליארד דולר, כשסך כל תרומותיו מסתכם ב-16 מיליון דולר בקירוב;

אריק שמידט, מנכ”ל גוגל לשעבר, תומך בהאריס עם הון עצמי של 30.2 מליון דולר, מתוכם הקצה לטובת תרומות למטה המועמדת 2.22 מיליון דולר;

ודסטין מוסקוביץ׳, מייסד שותף של מטא, התומך בהאריס תרם למטה הארי סך 930 אלף דולר בלבד, מתוך הון עצמי בשווי 24.2 מיליארד דולר.

בתוך כך, ובמיוחד לאחר העימות מהלילה שעבר, “מדד האומללות” האמריקני, זה שצפה את כל מנצחי הבחירות לנשיאות ארה”ב מאז 1980, מצביע על תיקו צמוד בין הנשיא לשעבר והטוענת לכתר, עם יתרון קל מאד לגברת.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן