חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בונים על הורדת ריבית? לא בשנה הקרובה

בנק ישראל עדכן את התחזית לשנה הנוכחית ולשנה הבאה, לפיה, בין היתר, הריבית בעוד שנה – באמצע 2025 – תהיה נמוכה ברבע אחוז מהריבית כעת • האינפלציה, לפי אותה תחזית, תסתכם השנה ב-3%

שיעור הריבית | צילום: שאטרסטוק

חטיבת המחקר בבנק ישראל פרסמה את התחזית המאקרו-כלכלית לשנה ולשנה הבאה ממנה עולה, כי בנק ישראל מעריך שבעוד שנה, באמצע 2025 הריבית תעמוד על 4.25%. המשמעות היא שבמשך שנה תהיה הורדת ריבית אחת של רבע אחוז.

ההערכה הזו דומה להערכה בשוק ההון, לפי הריבית תעמוד בעוד שנה על 4.2%. עוד עולה מהתחזית, כי התוצר המקומי הגולמי (תמ”ג) יסתכם השנה בעלייה של 1.5% – חצי אחוז פחות מהתחזית בחודש אפריל.

התחזית עודכנה גם לשנת 2025 ולפיה התמ”ג יעלה ב-4.2%, במקום 5% בתחזית קודמת. יחס החוב תוצר יגיע השנה ל-67.5% – חצי אחוז יותר מהתחזית הקודמת ובשנת 2025 הוא יעמוד על 68.5%, משמע הוא ימשיך לתפוח, לעומת תחזית קודמת לפיה הוא אמור היה להישאר כמו שנה קודמת – 67%.

האינפלציה, שהסתכמה ב-2023 ב-3.3% – חריגה של 0.3% מטווח היעד העליון, תסתכם השנה בטווח העליון של 3%, לעומת 2.7% בתחזית הקודמת ובשנה הבאה ב-2.8%, לעומת 2.3% בתחזית הקודמת.

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ההנחה החדשה: המלחמה עד 2025
התחזית הזו מתבססת על ההנחות לפיהן המלחמה בחזית הדרומית והצפונית תימשך על לתחילת השנה הבאה. הנחה זו משקפת לחימה ממושכת ועצימה יותר בהשוואה להנחה שעמדה בבסיס התחזית הקודמת מאפריל. לפיכך עודכנה גם התחזית להוצאות הביטחון בגין הלחימה, שיגדלו בכ-0.5% מהתוצר, בהשוואה לתחזית הקודמת מאפריל.

בצד האופטימי של ההנחות: הממשלה תבצע התאמות להפחתת הגירעון בשנת 2025, שיסתכמו ב-30 מיליארדי שקלים. מדובר בהגדלת הכנסות הממשלה בעקבות העלאת המע”מ, מס נסועה ועוד, שיהוו 60% מהפחתת הגירעון ועוד 12 מיליארדי שקלים ינבעו מקיצוצים בתקציב הממשלה. ההנחה היא שכל הוצאה נוספת שהממשלה תידרש לה תמומן על ידי עלייה בהכנסות.

ההנחה העדכנית היא שגם בשנת 2025 פעילות השוק תהיה ממותנת בהשוואה לערב המלחמה, עם התאוששות איטית שמקורה בגיוס עובדים לבנייה ושחרור חיילי מילואים.

גם שיעורי האבטלה עודכנו כלפי מעלה לשנה זו ולשנה הבאה, כך שהשנה שיעור האבטלה צפוי לעמוד על 4% ובשנה הבאה על 3.8%. שיעור האבטלה בשנה הבאה נראה אופטימי למדי בהתחשב בהנחה של שחרור המוני של חיילי המילואים, שהם בגיל העבודה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן