חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בנק ישראל: העלאת שכר ב-10% תוביל לעליית מחירים של עד 3% אחרי שנה

מחקר של בנק ישראל הבוחן את הקשר שבין האינפלציה לשכר מראה העלאת השכר משפיעה על האינפלציה באופן מוגבל ואילו השכר מגיב לעלייה באינפלציה באיחור של שנה

מדד המחירים לצרכן | צילום: שאטרסטוק

על רקע העלייה באינפלציה בארץ ובעולם בנק ישראל מפרסם היום (שני) מחקר חדש שמעלה ממצא מעניין לפיו עלייה של 10% בשכר, בהשוואה לחודש הקודם, תוביל לעלייה מצטברת במחירים בהיקף מוגבל של 1%-3% בלבד בשנה שלאחר מכן.

עוד עולה כי האינפלציה משפיעה על השכר שמגיב לעלייה באינפלציה אך באיחור של שנה. “תגובת השכר להפתעה חודשית במדד המחירים לצרכן תתבטא במלואה רק אחרי שנה”, מציינים בבנק ישראל.

“העלייה המשמעותית בסביבת האינפלציה בשנים האחרונות, לצד שוק העבודה ההדוק בישראל ובמדינות נוספות, מעוררת מחדש את הדיון בלחצים האינפלציוניים מכיוון שוק העבודה”, כך מציינים בבנק ישראל ומסבירים את חשיבות נושא המחקר.

בין הממצאים שעלו מהמחקר התברר כי לאחר הקורונה הקשרים בין השכר ורמת המחירים התחזקו. התקופה שלאחר ההתאוששות ממשבר הקורונה התאפיינה בסביבת אינפלציה גבוהה ושוק עבודה הדוק. והמחקר מצביע על עדויות ראשוניות לכך שהקשרים ההדדיים בין השכר והמחירים התחזקו בתקופה זו.

מבנק ישראל נמסר כי במחקר זה נעשה שימוש בשיטות שונות, המתבססות על נתונים ברמת הענף על שכר, מחירים ופריון עבודה לצורך אמידת האופן בו המחירים מושפעים משינויים בשכר.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן