חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בנק ישראל: מתווה ההטבות מהבנקים יוארך עד לסוף ספטמבר

המתווה מבחין בין הנפגעים הישירים מהמלחמה ומשרתי המילואים שייהנו מפטורים והטבות של ממש, לבין יתר לקוחות הבנקים שיוכלו ליהנות מדחיית החזרים בתנאי החיתום המקוריים

בנק ישראל, ירושלים | צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל הודיע היום על הארכת מתווה הסיוע של הבנקים – מתווה עליו הפיקוח על הבנקים הגיע להסכמה איתם להארכה של שלושה חודשים נוספים.

המתווה הקיים מסתיים בסוף חודש זה והוא מאפשר לקבוצת הנפגעים הישירים – המפונים, חיילי מילואים והנפגעים באופן ישיר מהמלחמה – לדחות, ללא ריבית וללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות, לקבל פטור ממרבית העמלות ופטור בחשבונות עו”ש מריבית על יתרת החובה עד לסכומים קצובים, וזאת למשך שלושה חודשים מרגע הצטרפותם.

ליתר הלקוחות – קבוצת הלקוחות במעגל השני – ניתנת האפשרות לדחות, ללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות למשך שלושה חודשים, כאשר התשלומים הנדחים יישאו ריבית שלא תעלה על שיעור הריבית בחוזה ההלוואה.

מנתוני הפיקוח על הבנקים עולה, כי מאז ההכרזה על המתווה הראשון, זמן קצר אחרי פרוץ המלחמה ועד לסוף חודש מאי האחרון, נדחו במצטבר כ- 390 אלף הלוואות, בסכום כולל של כ- 8.2 מיליארדי שקלים. ההטבה הזו נוצלה ברובה על ידי המגזר העסקים, כשרבים ממשקי הבית העדיפו שלא להגיש בקשות דחייה לבנקים, כלל לא בטוח שמדובר באי נזקקות.

רק כ-40% מהסכומים שנדחו התבצעו בקרב משקי הבית. בנק ישראל מציין, כי כ-66% מכלל הסכום שנדחה שייך להלוואות שדחייתן הסתיימה והן חזרו לתשלום סדיר. הלוואות אלו מהוות כ- 73% ממספר הדחיות.

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

מה כולל המתווה?
דחיית תשלומי הלוואות ומשכנתאות –
תקופת דחיית התשלומים המצטברת המקסימלית במסגרת המתווה תהיה 9 חודשים לכל הלוואה. לקוחות שדחו את התשלומים לתקופה של 9 חודשים ועדיין מתקשים מבחינה כספית לעמוד בתשלומי ההלוואה, יפנו לבנק בו מתנהל חשבונם בבקשה לבחינת הקלות. כל מקרה ייבחן על ידי התאגיד הבנקאי לגופו. יודגש כי הפיקוח על הבנקים מצפה מהבנקים לפעול ברגישות המתבקשת בבחינת בקשות אלו.

פטור מעמלות עו”ש – תחולת הפטור מתשלום מרבית העמלות המשמשות לניהול השוטף של חשבון העו”ש ולפטור מריבית על יתרת חובה בחשבון עו”ש יוארכו במסגרת המתווה בשלושה חודשים נוספים לאוכלוסיית המעגל הראשון, בדומה לתנאי המתווה המקוריים.

פטור מריבית לעסקים – בהתייחס לפטור מריבית על יתרת חובה בחשבון עו”ש עסקי לבעלי עסקים – פטור זה הורחב ויינתן לכל עסק עם מחזור פעילות שנתי של עד 10 מיליון שקלים, במקום עד 5 מיליון שקלים במתווה הקודם. הרחבת אוכלוסיית בעלי העסקים הזכאים לפטור מחיוב בריבית על יתרת החובה בחשבון העו”ש (נכון להיות הלקוח במינוס בחשבונו ערב מועד פרסום המתווה הנוכחי) וזאת עד ליתרת חובה של 30,000 שקלים למשך שלושה חודשים, בהתאם ליתרות החובה בפועל.

הטבות לחיילי מילואים – המשך מתן ההטבות באופן יזום לחיילי מילואים שנמצאים בשירות פעיל – מתן ההטבות להם זכאים חיילי מילואים – פטור מעמלות וספיגת ריבית ביתרת חובה בעו”ש ובחשבון העסקי בהתאם לתנאי המתווה (המעגל הראשון) – ימשיך להינתן באופן יזום על ידי הבנק לתקופה של 3 חודשים נוספים.

אופן זיהוי חיילי המילואים יהיה לפי תקבול, או זיכוי שיהיה בחשבון הלקוח בין התאריכים 1.7.2024-30.9.2024, בעקבות שירות מילואים. ככל והלקוח שירת בשירות מילואים בתקופה האמורה ולא קיבל תקבול, או זיכוי לחשבון, עליו להציג אסמכתה לבנק אודות שירות המילואים שביצע לצורך קבלת ההטבה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן