חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בצל החשש של האמריקאים ממחירי הדיור: הנשיא ביידן מציע תוכנית לפיקוח על שכר הדירה

רגע לפני הבחירות ביידן מכריז על תוכנית להורדת מחירי שכירות על ידי הטלת מס על משכירי הבתים שמתכוונים להעלות את שכר הדירה ביותר מ-5% • על פי סקר של גאלופ: נושא הדיור הוא בעל משמעות גבוהה ביותר לבוחרים בשנת הבחירות הנוכחית • ביידן: "הממשל הקודם נתן הקלות מס מיוחדות לבעלי הדירות ואני פועל להורדת המחירים"

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב | צילום: שאטרסטוק

הדיור במוקד הנושאים שמעניינים את הבוחרים בארה”ב: לאור העובדה כי האינפלציה ומחירי הדירות הגבוהים בארה”ב הפכו לנושאים הבוערים בשנת הבחירות הנוכחית, הנשיא האמריקני ג’ ביידן חשף היום (ג’) שורה של צעדים שנועדו להבטיח הורדת מחירים בשוק הדיור.

תוכנית ביידן, הזקוקה לאישור הקונגרס, קוראת להטלת פיקוח על מחירי השכירות, עם מס על משכירי דירות שיעלו את שכר הדירה ביותר מ-5%, הכוונה היא לבטל את הזיכוי ממס שהם מקבלים כרגע, “אני פועל להורדת עלויות הדיור למשפחות, בעוד שהממשל הקודם נתן קלות מס מיוחדות לבעלי הדירות”, אמר ביידן בהצהרתו כפי שפורסם ב-CNN. הכוונה להחיל את הטלת המס בשנה הנוכחית ולשנתיים הקרובות, ביידן קרא לרפובליקנים ולדמוקרטים להעביר את הצעתו ולתת מעט הקלה לאמריקאים הסובלים משכר דירה גבוה שמעיק על הכנסתם.

עלויות הדיור הגבוהות מהוות משוכה גבוהה מידי עבור האמריקנים, 22.4 מיליון משקי בית שוכרי דירות הוציאו יותר מ-30% מהכנסתם על שכר דירה בשנת 2022, על פי דו”ח מהמרכז המשותף ללימודי דיור באוניברסיטת הרווארד. מדובר בעלייה של 2 מיליון משקי בית השוכרים דירות ב-3 השנים האחרונות.

בתים פרטיים בקנזס | צילום: שאטרסטוק

על פי סקר של גאלופ שנערך לאחרונה, נושא הדיור הוא בעל משמעות גבוהה ביותר לבוחרים בשנת הבחירות הנוכחית, 36% מהאמריקאים מציינים את הבעיות הכלכליות כבעיות הקשות והחשובות ביותר במדינה כיום, 14% הצביעו על יוקר המחיה כבעיה החמורה ביותר בארה”ב. כרגע אין סבירות גבוהה להעברת התוכנית של ביידן בסמוך כל כך לבחירות.

לצד זה,  ביידן הכריז על שני מאמצים נוספים שמטרתם לרסן את עלויות הדיור הגבוהות, הסבה של קרקעות בבעלות המדינות למגורים כך שייבנו עליהן בתים במחירים סבירים. הלשכה לניהול קרקעות בארה”ב החליטה להעביר להערות ציבוריות תוכנית למכירת 20 דונם של קרקע ציבורית בנבאדה במחיר נמוך משווי השוק כדי ליצור דיור בר-השגה, לצד זה שירות הדואר של ארה”ב אמר שהוא מתכנן להסב לדיור כמה נכסים שאינם בשימוש.

ניסיונות ביידן להתערב בשוק השכירות ספגו ביקורת בטענה כי תקרות שכר דירה פוגעות בשוכרים ובקהילות, “עשורים של מחקר אקדמי מכל רחבי ארה”ב ומכל העולם מראים בבירור כי תקרות שכר דירה, הידועות יותר בשם פיקוח על שכר דירה, מפחיתות את היצע הדיור הזמין ואינן מצליחות לכוון לשוכרים הזקוקים לעזרה, תוך פגיעה בתושבים אחרים”, נכתב בהצהרה של ארגוני דיור גדולים, כולל איגוד בנקאי המשכנתאות.

לעומת זאת, גורם רשמי בכיר בממשל אמר כי התוכנית להגביל את שכר הדירה תהיה מעין גשר לשנתיים עד שייכנסו לשוק יחידות דיור להשכרה ויביאו להורדת שכר הדירה. לפי נתוני הפדרל ריזרב, נכון לחודש מאי 1.6 מיליון יחידות דיור להשכרה נמצאות כרגע בבנייה בארה”ב.

 

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן