חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גולדמן זאקס: פגיעה במתקני הנפט של איראן תעלה את המחיר ב-20 דולר לחבית

תעשיית הנפט של איראן עלולה להיפגע בעקבות שיגור 180 הטילים בליסטיים לעבר ישראל, בעולם עוקבים בדריכות אחר התנודות במחירי הנפט ורוב האנליסטים מעריכים כי ארגון אופ"ק פלוס בהובלת סעודיה ורוסיה יידע לפצות על פגיעה בנפט האיראני ויוכל להגביר את הייצור על מנת למנוע עלייה דרמטית במחירים • במקרה של עימות אזורי מורחב, מחיר הנפט עלול להגיע ל-150 דולר לחבית

עלייה במחירי הנפט | צילום: שאטרסטוק

על רקע הערכות כי ישראל עלולה לפגוע בתעשיית הנפט של איראן אחרי שטאהרן שיגרה כ-200 טילים בליסטיים לעבר ישראל, בגולדמן זאקס העריכו שמחירי הנפט יעלו ב-20 דולר לחבית עם הירידה בהפקת הנפט של איראן. “ירידה מתמשכת של מיליון חביות ביום בייצור האיראני, תוביל לעלייה משמעותית במחירי הנפט”, אמר דיאן סטרובן, מנהל מחקר במחלקת הסחורות בגולדמן זאקס, בריאיון ל-CNBC.

במצב זה של ירידה בהפקת הנפט באיראן, תידרש תגובה של ארגון אופ”ק המורחב הכולל את רוסיה שיצטרך לפצות על כמויות הנפט החסרות ולהגדיל את ההיצע. אם אופ”ק פלוס יימנע מלהגיב, עליית מחיר הנפט תהיה בלתי נמנעת. “אם מדינות מפתח ב-OPEC+ כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות יקזזו חלק מהפסדי הייצור, שווקי הנפט עשויים לראות עלייה קטנה יותר של קצת פחות מ-10 דולר לחבית”, הוסיף המומחה מגולדמן זאקס.

עד כה כל ההתרחשויות במזרח התיכון לא יצרו טלטלה במחירי הנפט ששמרו על יציבות למרות הלחץ המוגבר על המחירים. ארה”ב הגבירה את הייצור ובמקביל הביקוש מצד סין החל להאט, כל זה עתיד להשתנות בימים הקרובים בעקבות עליית המתיחות במזרח התיכון עם שיגור הטילים הבליסטיים לעבר ישראל. גורמים מומחים בתעשיית הנפט כבר מזהים סימני אזהרה ברורים של איום ממשי על אספקת הנפט העולמית.

איראן, חברה ב-OPEC, שחקנית מפתח בשוק הנפט העולמי. פוטנציאל ייצור הנפט שלה עומד על ארבעה מיליון חביות נפט ביום, ולפי ההערכות 4% מאספקת הנפט ​​העולמית עלולים להיות בסיכון אם תשתית הנפט של איראן תהפוך למטרה עבור ישראל.

“קיים חשש גדול של התלקחות רחבה יותר של הסכסוך שעלולה להשפיע על המעבר דרך מיצר הורמוז”, אמר אנליסט אנרגיה בכיר ב-MST Marquee. איראן איימה בעבר לשבש את נתיבי המעבר במיצר הורמוז אם משק הנפט שלה ייפגע. שיבושים במיצר הורמוז יקפיצו את מחיר הנפט לרמות של מעל 100 דולר לחבית, המיצר בין עומאן לאיראן הוא ערוץ חשוב ביותר שדרכו עוברת כחמישית מתפוקת הנפט היומית, כך על פי מנהל המידע האמריקאי לאנרגיה. נתיב מים משמעותי זה מחבר בין יצרני נפט גולמי במזרח התיכון עם שווקים גלובליים גדולים לכן סגירה פוטנציאלית של המיצר מאיימת להזניק את מחיר הנפט לרמות של 150 דולר לחבית.

הסיכון האמיתי למחיר הנפט נעוץ בהידרדרות הסכסוך והתפתחות של עימות אזורי גדול יותר, כרגע רוב האנליסטים בתעשיית הנפט סבורים כי לאופק פלוס, הארגון המורחב בהובלת ערב הסעודית ורוסיה, יש את היכולת לפצות על כל שיבוש באספקה של הנפט מאיראן במידה ותעשיית הנפט שלה תיפגע.

 

 

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן