חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דוח משרד העבודה: 17% מהמועסקים במשק נעדרו ברבעון המלחמה – בעלי שכר נמוך נטו להחסיר יותר

בדוח מיוחד שפרסם משרד העבודה על שוק העבודה בישראל לשנת 2023 עולה כי נעדרי המילואים ברבעון המלחמה היוו 3% מכוח העבודה • השפעה דרמטית על העובדים המפונים, על אימהות לילדים קטנים ועל העובדים הזרים

עובדים שעות נוספות, הרבה מעבר למותר. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

השפעה דרמטית של המלחמה על שוק העבודה: ברבעון האחרון של שנת 2023, רבעון המלחמה, נפגע באופן משמעותי שוק התעסוקה בישראל כאשר 17% מהעובדים שהועסקו לפני המלחמה נעדרו, כך עולה מדוח שוק העבודה בישראל לשנת 2023, שמפרסם היום (שלישי) משרד העבודה. שיעור נעדרי המילואים נע סביב 3% מכוח העבודה, עוד עולה מהדוח כי התאוששות המשק הייתה מהירה למרות הימשכות המלחמה, “הדבר מעיד על גמישות רבה המאפיינת את שוק העבודה הישראלי ואת יעילותו של מנגנון החל”ת (חופשה ללא תשלום”, כך נכתב בדוח. למרות ההתאוששות, עדיין מדובר בשיעור תעסוקה הנמוך ביחס לשיעורו ערב המלחמה.

בפילוח העובדים שנעדרו מעבודתם בשל המלחמה, מצוין בדוח כי עובדים משכילים נטו להיעדר פחות, “עובדים במשלחי יד אשר נוטים להיות יותר אקדמאים נטו להיעדר פחות”, כך נכתב, עובדים במשלחי יד שמאפשרים גמישות תעסוקתית רבה יותר היו מסוגלים להמשיך לעבוד למרות המלחמה ולכן נעדרו בשיעורים נמוכים יותר. לצד זה, עובדים בשכר נמוך נטו להיעדר יותר, “עובדה שעלולה להגדיל את הפערים הכלכליים”, נכתב בדוח.

ביחס למפונים, המלחמה פגעה משמעותית במצב התעסוקתי שלהם כאשר רק 60% מהשכירים שהועסקו לפני המלחמה המשיכו לעבוד לאחר הפינוי ועצמאים דיווחו על ירידה משמעותית בפעילות העסקית. עוד ממצא שעלה בדוח ביחס למפונים השכירים, מסתבר כי לאחר ה-7 באוקטובר רוב, יותר מ-80% מהמשיבים השכירים בסקר שנערך טענו כי הם עדיין עובדים באותו מקום, ייתכן כי הנתון הושפע ממענק עידוד חזרה לעבודה בסכום של 3,000 שקל ששילם המוסד לביטוח לאומי למפונים שחזרו לעבודה או אצל מעסיק באזור מפונה שחזרו לעבודה.

מפונים שבונו מבתיהם בשל המלחמה, אילסטרציה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

עוד בגזרת הפגיעה בתעסוקה, אימהות לילדים קטנים נאלצו להיעדר יותר ממקום עבודתן, תעסוקת האימהות לילדים קטנים הייתה נמוכה יותר בהשוואה לאימהות לילדים גדולים. סגירת מוסדות החינוך של הילדים או מיקום גיאוגרפי של מום העבודה השפיעו רבות.

הדוח גם התייחס להשפעת המלחמה על ענף העובדים הזרים, כ-12,500 עובדים זרים עזבו את ישראל בעקבות המצב כאשר ענף הבינוי הוא הנפגע העיקרי. בענף הבינוי כ-27% מהעובדים הם עובדים זרים, בעקבות המלחמה יותר מ-70% מהעובדים הרים בענף הבנייה עזבו בבת אחת והפסיקו את עבודתם, מכאן נעצרו פרויקטים וחלה במקביל עלייה חדה וקריטית בביקוש לעובדים בענף. גם ענף החקלאות ספג מכה כואבת, כ-10 אלף עובדים פלסטינים בענף עזבו וכ-6,000 עובדים זרים בענף החקלאות עצרו את עבודתם

עוד השפעה מעניינת שעולה מהדוח שוק העבודה, במהלך המלחמה חלה היעדרות בולטת ממקומות עבודה בקרב גברים ערבים. עיקר ההיעדרות היה בחודש אוקטובר ובחודשים העוקבים שיעור התעסוקה שלהם המשיך להיות נמוך יחסית.

שר העבודה, יואב בן צור, התייחס לנתונים, “מלחמת חרבות ברזל הובילה ברבעון האחרון לשינויים דרמטיים בשוק העבודה, ואיתם אתגרים חדשים ומורכבים. בעשור האחרון אנו עדים לשיפור משמעותי בשיעור התעסוקה ואיכותו לגבי הנשים הערביות והחרדיות ואנו נחושים להגבירו בכלל האוכלוסיות. גם כאשר המשק חזר לשיעור תעסוקה כמעט שגרתי, עדיין יש אתגרים רבים בכל הנוגע להעלאת התעסוקה, ולגיוון בה, בדגש על תעסוקה איכותית בפריון גבוה. אני תקווה כי נצא מתקופת המלחמה לתקופת צמיחה והתחדשות, במאמץ משותף של כולנו יחד נמשיך לבצר את כלכלת ישראל ולהזניק אותה קדימה”.

 

 

 

 

 

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן