דו”ח עולמי מזהיר: קריסת אוכלוסיות חיות הבר עלולה להוביל לנקודת האל-חזור

דו”ח חדש של הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF) וגני החיות של לונדון (ZSL) חושף ירידה דרמטית באוכלוסיות חיות הבר, עם השלכות הרסניות על המערכות האקולוגיות והכלכלה הגלובלית

חיות בר, אפריקה | צילום: שאטרסטוק

אוכלוסיות בעלי החיים ברחבי העולם ירדו בממוצע של 69% מאז 1970, כך על פי הדו”ח "Living Planet Index" שפורסם בגרדיאן הבריטי,. האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר כוללים את דרום אמריקה, שבה נרשמה צניחה של 94% באוכלוסיות חיות בר.

באפריקה נרשמה ירידה של 66%, ואילו אסיה-פסיפיק ראתה ירידה של 55%. באירופה ובצפון אמריקה, הירידה המתונה יותר של 20% מוסברת בחלקה במאמצי שימור מקומיים, אך גם שם ניכרת פגיעה משמעותית.

הדו”ח מדגיש כי קריסת מערכות אקולוגיות עלולה לפגוע בשירותים חיוניים כמו אספקת מים נקיים, ייצור מזון והגנה מפני אסונות טבע, מה שעלול להוביל לעליית מחירי סחורות ולפגיעה כלכלית רחבה. לדוגמה, חקלאות תלויה בהאבקה של חרקים, אולם אוכלוסיות חרקים נפגעות כתוצאה מהרס בתי גידול ושינויי אקלים. אובדן שירותים טבעיים אלו יוצר עלויות כלכליות שעלולות להחמיר את השפעות שינויי האקלים.

בדרום אמריקה, כריתת יערות האמזונס ממשיכה להאיץ את אובדן המגוון הביולוגי. באפריקה, הרס סביבות מחייה ופגיעות בציפורים וביונקים מדגישים את הצורך ברפורמות בשימוש בקרקע. באסיה, פיתוח מואץ וזיהום מכבידים על אוכלוסיות בעלי החיים המקומיות, בעוד שבאוקיאניה האיומים נובעים בעיקר משינויי אקלים וחדירת מינים פולשים.

הדו”ח קורא לממשלות ולמגזר העסקי לפעול בדחיפות כדי להגן על המגוון הביולוגי ולהימנע ממשבר כלכלי וסביבתי חמור. בין ההמלצות: השקעה בשיקום מערכות אקולוגיות, מעבר לכלכלה מעגלית והפחתת פליטות גזי חממה. לדברי הקרן, הפעולה חייבת להיות מהירה ומתואמת – אחרת, יעמדו מדינות ועסקים בפני נזק בלתי הפיך.

“אם לא יינקטו צעדים משמעותיים, העולם עלול לעבור נקודת אל-חזור שתגרום לפגיעה קשה גם בכלכלה הגלובלית,” מזהירים מחברי הדו”ח. הצלחת המאמצים לשימור תדרוש שיתוף פעולה בינלאומי והשקעות משמעותיות בשימור מערכות טבעיות ובקידום אנרגיות מתחדשות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן