חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האינפלציה מתקררת, אז למה מיץ תפוזים יקר כל כך?

המחיר של מיץ תפוזים קפוא מרקיע שחקים כבר מספר חודשים - אז למה זה קורה? • בין הגורמים: ייצור התפוזים ירד בעולם בגלל תופעות מזג האוויר ומחלת עצים מתפשטת הפוגעת בפירות הדר

מיץ תפוזים | צילום: שאטרסטוק

המחיר של מיץ תפוזים מתומחר גבוה יותר בגלל מחירי היבוא והאופן שבו חברות מחלקות את היצע התפוזים היקר שלהן ולא צפויה הוזלה באופק. מחירי מיץ התפוזים ככל הנראה יישארו גבוהים מכיוון שאין תרופה למחלת עצי הדר, ולוקח שנים לחקלאים להתאושש מאסונות מזג האוויר.

אז מה הן הסיבות?

התשובה הקצרה לזינוק במחירי המיצים הקפואים היא המחסור העולמי בתפוזים.

בשנה שעברה, מכירות מיץ תפוזים היוו כמחצית מהמכירות של כל המיצים בארה”ב. זה אומר שכל מה שקורה לתפוזים משחק גורם מרכזי במחירים של קטגוריית המיצים הקפואים במדד המחירים לצרכן, מדד ממשלתי לשינויי מחירים על פני מערך של מוצרי צריכה.

בעוד שהביקוש לכל מיץ התפוזים נשאר יציב – עם עלייה קלה בלבד בצריכה – ההיצע נמצא בלחץ ניכר.

ברזיל, שמייצרת 70% מאספקת מיצי התפוזים בעולם, התמודדה עם מספר עונות של מזג אוויר קיצוני – כולל טמפרטורות גבוהות בצורה יוצאת דופן – המיוחסת לאפקט אל ניניו. זה הרס את יבול התפוזים.

נוסף על כך, מחלת עצים חיידקית המתפשטת פוגעת בייצור התפוזים. הורקת הדרים מנפחת את הערוצים שמעבירים מים בתוך העץ. לפני שהעץ מת בסופו של דבר, סתימות התעלות האלה מאלצות את העץ להפיל פרי מוקדם, שלא ניתן לעיבוד. כ-40% מהמטעים הברזילאים נפגעו מהמחלה.

עצי תפוזים | צילום: שאטרסטוק

אז איפה הפגיעה?

השבוע, ברזיל אמרה כי תחזית נפח יבול התפוזים שלה לעונה זו תהיה נמוכה ב-7.1% מההערכה שלה במאי, שכבר הייתה 24.36% מתחת לרמות הייצור של העונה הקודמת.

סטייטסייד בפלורידה, יצרנית מיץ התפוזים השלישית בגודלה בעולם חווה בעיות דומות הפוגעות ביבול שלה. חוות התפוזים של המדינה עדיין מתאוששות מההוריקן אירמה לפני שבע שנים ומהוריקן איאן ב-2022, בעוד ש”הירקת הדרים” היא בעיה גדולה עוד יותר שם מאשר בברזיל.

במהלך שני העשורים האחרונים, המחלה צמצמה את הייצור של פלורידה ב-93%, לפי איגוד מיצי הפירות והירקות הבינלאומי (IFU), ואילצה את המגדלים ליישם צעדים יקרים יותר כדי להקהות את המחלה.

“ההשפעה של הורקה היא יותר מסתם מה שהיא עושה לעץ”, אמרה ד”ר מריסה זנסלר, מנהלת מחקר כלכלי ושוק במחלקת הדרים בפלורידה, ל-Yahoo Finance. “להרבה יצרנים יש עלות ייצור גבוהה יותר, אבל התשואות שלהם יורדות במקביל”.

מיץ תפוזים | צילום: שאטרסטוק

מיץ קפוא לעומת לא קפוא

מדוע מחירי המיצים הקפואים מתייקרים לעומת עליות המחירים הלא קפואות? הפער בצמיחת המחירים התרחב מאז אפריל אשתקד, כאשר שניהם רשמו עלייה של 9.4% משנה לשנה.

בחודש אוגוסט לבדו, מחירי המיץ הקפוא זינקו ב-18.3% משנה לשנה, מה שסימן את העלייה הדו-ספרתית ה-16 במחירים, לפי מדד המחירים לצרכן בארה”ב שפורסם השבוע. בינתיים, מחירי המיצים הלא קפואים עלו רק ב-1.1% בחודש שעבר, והפעם האחרונה בה רשם עלייה שנתית דו ספרתית הייתה במאי אשתקד.

הסיבה לפער הזה היא שרוב מיץ התפוזים הקפוא בארה”ב – 69%, הוא מייצור תפוזים מיובא, לפי Branch. עבור מיץ תפוזים לא קפוא, כלומר, לא מתרכיז, 14% מגיע מתפוזים מיובאים.

מתווך טוב למחיר ייצור תפוזים מיובא הוא החוזים העתידיים של FCOJ הנסחרים בבורסה. מחירים אלו הגיעו לשיא של יותר מ-5 דולר לפאונד בספטמבר ועלו ב-70% מאז ינואר.

משבר תעשיית מיץ התפוזים: המחירים מטפסים והפתרון לא נראה באופק

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן