חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הבורסה בטהרן צללה אתמול, הכלכלה בקריסה והציבור זועם

בזמן שאיראן מאיימת בתקיפה על ישראל כתגובה על חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אתמול הבורסה בטהרן חוותה ירידות חדות ולפי כלי התקשורת במדינה סוחרים כיבו את המערכות שלהם במחאה על ניהול הכלכלה • על הנשיא החדש של איראן מופעל לחץ ציבורי רב להביא פתרונות אך הרפובליקה האסלאמית בוחרת להקצות את מיטב כספה למשמרות המהפכה, תכנית הגרעין וכוחות פרוקסי הפועלים המזרח התיכון

הכלכלה האיראנית | צילום: שאטרסטוק

הבורסה לניירות ערך בטהרן צללה באופן דרמטי אתמול (ראשון) בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בטהרן. עם פתיחת השווקים, המדד הראשי ירד בחדות, ומחק יותר מ-1.1 טריליון טומאן (מטבע זהב איראני) לבעלי המניות, כך לפי דיווחים בכלי תקשורת ערבים. 

המשטר האיראני מנסה לייצב את השוק שנמצא במשבר והכלכלה האיראנית שנמצאת תחת קריסה. מוחמד-רזא עארף, סגן הנשיא החדש, הורה על הזרמת כספים מסיבית מקרן הפיתוח הלאומית, החל מיום רביעי שעבר.

עם זאת, המאמצים הללו התגלו כחסרי תועלת, כאשר 100 מיליארד טומאן הועברו ביום רביעי ועוד 500 מיליארד טומאן נוספים בשבת שגם הם לא הצליחו לבלום את צניחת המדדים.

מסחר בבורסה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

כלי תקשורת שבשליטת הממשל במדינה דיווחו כי סוחרים רבים בבורסה לניירות ערך בטהרן כיבו אתמול את המערכות שלהם במחאה על תנאי השוק הקשים והניהול הלא נכון שלו. גם סוחרים בכירים באולם המניות החליטו לנטוש את תפקידם באמצע יום המסחר כאות מחאה. 

אתמול המדד הראשי צנח ביותר מ-61,000 נקודות, מה שהביא לירידה של כמעט 3%, והביא את המדד לשפל. עוד דווח בכלי התקשורת במדינה כי מניות פלדה, תעשיות נחושת וחברות נפט שהתמודדו עם מכירה מסיבית, שתרמה משמעותית לירידת המדד הכללית.

כספומט באיראן, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

אירוע זה חשף את חוסר היכולת הכרונית של המשטר לנהל את המשברים הכלכליים והפוליטיים באיראן שנמצאת במשבר כלכלי מתמשך מאז שנת 2018 כשממשל ראיסי החמיר את המצב. 

המטבע הלאומי במדינה, הריאל, איבד כ-50% מערכו תחת שלטונו של ראיסי, מה שתרם לשיעור אינפלציה שנתי מתמשך של כ-50%. אפילו פוליטיקאים שמרניים מתחו ביקורת על הממשל של ראיסי בשל ניהול כושל ושחיתות וקראו לשינויים משמעותיים. 

לפי “איראן אינטרנשיונל”, על הנשיא החדש של איראן, מסעוד פז’שקיאן מופעל לחץ ציבורי רב מאז בחירתו לשפר את הכלכלה, כשטהרן מקווה למשא ומתן מחודש עם ארצות הברית שעלול להוביל להפחתת הסנקציות.

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן | צילום: רויטרס

עם זאת, מקבל ההחלטות לגבי תוכנית הגרעין ומדיניות החוץ הוא המנהיג העליון עלי חמינאי. יכולתו של הנשיא לשפר את הכלכלה מוגבלת וחלק ניכר מהכנסות הנפט מוקצה למשמרות המהפכה, לתוכנית הגרעין ולתמיכה בכוחות פרוקסי אזוריים ברחבי המזרח התיכון – שם איראן בוחרת להשקיע את עיקר כספה.

בנוסף, המתיחות העולה וגוברת במזרח התיכון והאיומים של איראן מביאים לכך שנכון לכרגע ארה”ב ומדינות המערב לא ידונו מחדש בסנקציות על איראן ולא צפוי שום שינוי כך שאיראן תיאלץ להמשיך להתמודד עם ציבור זועם ומערכת כלכלית לא מתפקדת שגם ללא הסנקציות מלאה בבעיות אחרות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן