חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הבורסה לניירות ערך מציעה: ימי המסחר משני עד שישי

מ"קול קורא לקבלת הערות הציבור" עולה, כי הבורסה לניירות ערך מעוניינת להתאים את שעות המסחר בארץ למקובל בעולם • החלופה: מסחר מראשון בצהריים ועד ליום שישי

הבורסה לניירות ערך בת"א | צילום: שאטרסטוק

הבורסה לניירות ערך בתל אביב מפרסמת היום (חמישי) קול קורא לקבלת הערות הציבור לבחינת שתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר על ימי המסחר הקיימים, זאת בשיתוף ובתיאום עם רשות ניירות ערך ובנק ישראל.

שלושת הגורמים מבקשים לבחון את התועלות וההשלכות הנובעות משינוי המתכונת הקיימת של ימי המסחר, וזאת מתוך רצון להסיר חסמים ממשקיעים גלובליים, לייצר תועלות גבוהות יותר לחברות הישראליות ולמשקיעים המקומיים ולהגביר את הנזילות.

“בהמשך לדיונים רבים שהתקיימו בעניין לאורך השנים, ועל רקע החשיבות הקריטית של חיזוק הפרופיל הבינלאומי של שוק ההון הישראלי, במיוחד בעת הזו, הוחלט לבחון פעם נוספת ובאופן מעמיק את שינוי ימי המסחר בבורסה והתאמתו לסטנדרט המקובל בעולם, לפי אחת משתי חלופות:

הראשונה היא מעבר ממסחר בימים ראשון עד חמישי כמקובל היום, למסחר בימים ראשון (מהשעה 12:00) עד שישי. השנייה, מעבר ממסחר בימים ראשון עד חמישי כמקובל היום, למסחר בימים שני עד שישי”. כך נכתב בקול הקורא של הבורסה לני”ע בתל אביב.

לנוכח מורכבות המהלך, בבורסה מעוניינים לקבל מידע, תובנות ועמדות הנוגעים לשינוי זה, לרבות: התייחסות עקרונית, הבנה מהי החלופה המועדפת בהיבטים שונים; פירוט הגורמים שעשויים להיות מושפעים מהמהלך; השלכות כלכליות צפויות בטווח הזמן הקצר והארוך; השלכות על ציבור העובדים הרלוונטי מבחינת ימי ושעות עבודה; השלכות בנוגע לאטרקטיביות של שוק ההון הציבורי הישראלי בעיני משתתפי שוק זרים; השלכות על החברות הציבוריות, לרבות נושא הדיווח המיידי וגיוסי ההון ועוד.

מסחר, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

שני ימי מסחר בארה”ב ללא מסחר בת”א
לטענת הגורמים, במצב הנוכחי, המסחר בבורסה המקומית מסתיים ביום חמישי, בשעות חפיפה מורחבות עם השוק האירופי ושעות חפיפה ספורות עם ארה”ב. המסחר בארה”ב נמשך בחמישי אחה”צ שעון ישראל, והמסחר בחו”ל מתחדש גם בשישי. כלומר, לאחר סיום שבוע המסחר בתל אביב מתקיימים עוד שני ימי מסחר רצופים – חמישי אחה”צ ושישי.

הדבר משפיע הן על השחקנים המקומיים, אך בפרט על משקיעים גלובליים, המציינים באופן עקבי כי הצורך בקיום מתודות מסחר יוצאות דופן עבור ישראל יוצר מגבלה של ממש.

מבחינת המשקיעים הגלובליים – היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים ומקשה על פעילותם בניירות ערך מקומיים, בשל העובדה שפער ימי המסחר מייצר קשיים בביצוע התאמות עבור ני”ע הנסחרים בבורסה, הכלולים במדדים גלובליים, צורך בגידור במידה ומשקיעים זרים מעוניינים לבצע פעולות בשישי בניירות הנסחרים בבורסה וכן צורך לפעול ביום ראשון, שהוא יום המנוחה בחו”ל.

התאמת ימי המסחר של הבורסה למקובל בעולם, תסייע בהגברת הנגישות לשוק המקומי עבור משקיעים בינלאומיים אקטיביים ופאסיביים וכן עבור עושי שוק בינלאומיים, באופן שעשוי להגדיל את הסחירות והנזילות בשוק המקומי. השתתפותם של משקיעים גלובליים בשוק המקומי חשובה ביותר, הן עבור החברות המקומיות והן עבור הכלכלה הישראלית.

מבחינת המשקיעים המקומיים – אלו נותרים חשופים לתנודות באותם שני ימי מסחר רצופים ויכולים להגיב רק ביום ראשון, חשיפה אשר הינה בעלת משמעויות מבחינת פערי מידע, קושי להגיב בזמן מתאים למתרחש בשווקים הגלובליים וצורך בביטחונות נדרשים כתוצאה מחפיפה חלקית בין ימי המסחר בארץ ובחו”ל.

יש לציין כי מהלך שינוי ימי המסחר, יחייב היערכות מורכבת של הבורסה, חברי הבורסה (הבנקים ובתי ההשקעות) וגורמים נוספים כמו מנהלי קרנות הנאמנות ותאגידים מדווחים. על מנת להתמודד עם המורכבות הקיימת בפעילות בימי שישי, המסחר בימי ראשון יחל מהשעה 12:00, כך שיאפשר להשלים את התהליכים שבוצעו ביום שישי ולא יסתיימו עד כניסת שבת.

הבורסה קוראת לבעלי העניין להגיב להצעות עד לסוף חודש יוני באתר הבורסה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה