חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הבנקים בישראל גובים ריבית גבוהה יותר ממשקי הבית בהשוואה לארה”ב ולאירופה

העלייה בריבית ב-2023 הביאה לתנועה מאסיבית של העברת פיקדונות העו"ש, שאינם נושאים ריבית, לפיקדונות הבנקאיים • פעילות הבנקים גדלה מאז המלחמה, מתוך הסקירה השנתית של בנק ישראל שתפורסם בקרוב

הבנקים הגדולים בישראל - לאומי, פועלים, מזרחי ודיסקונט | עיבוד: שאטרסטוק

ריבית בנק ישראל עלתה ב-2023 עד לרמה של 4.75%, זאת כשהבנקים היו עם עודפי נזילות. העובדות הללו הביאו את הבנקים להציע ריבית גבוהה יותר על הפיקדונות והציבור הגיב בהעברה מאסיבית של כספיו מחשבונות העובר ושב (עו”ש) לפיקדונות, שהגיעו לרמה של 60% מכספי העו”ש (נכון לפברואר). כך עולה מסקירת מערכת הבנקאות שמפרסם כעת (ראשון) בנק ישראל (מתוך סקירת 2023 שתפורסם בקרוב).

בשנת 2023 עמד שיעור התמסורת הממוצע במגזר משקי הבית על כ-68% – מדובר בפעילות בנקאית בסיסית של קבלת פיקדונות הציבור והעמדתם כהלוואות. במגזרי הפעילות העסקיים היו שיעור התמסורת וריבית הפיקדונות גבוהה יותר – 83% ו–93% בממוצע, במגזרי העסקים הקטנים והגדולים, בהתאמה.

בשנת 2023, כשליש מביצועי הפיקדונות של משקי הבית היה לתקופה של עד חודש. החל מהרבעון האחרון של שנת 2023 (מפרוץ המלחמה) גדל היקף הפיקדונות לחודש ימים לכדי מחצית ושיעור התמסורת עבור פיקדונות לתקופות ארוכות יותר היה גבוה בכ-20 נקודות אחוז וקרוב יותר לזה של המגזר העסקי. עם זאת, במהלך שנת 2023 ירד שיעור התמסורת בפיקדונות הארוכים משנה והוא אף היה נמוך יותר מפיקדונות בטווח הביניים (בין חודש לשנה) וזאת בהתאם להתפתחות בציפיות לריבית.

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

מערכת הבנקאות מציעה ללקוחותיה פיקדונות בריבית משתנה ובריבית קבועה, בהתאם לציפיות השוק לסביבת הריבית. מסוף שנת 2023 התייצבו ברמות דומות שיעור ההתפלגות של ביצועי הפיקדונות בין ריבית משתנה לבין ריבית קבועה וכן שיעור התמסורת בכל אחד ממסלולים אלה. מגמה זו משקפת את העלייה באי־הוודאות לגבי סביבת הריבית, ככל הנראה על רקע המלחמה.

בנק ישראל מציין שהפער בין ריבית בנק ישראל לריבית שהבנקים מציעים למשקי הבית נותר גבוה בהשוואה לארה”ב ולאירופה ונמוך מעט בהשוואה לבריטניה ולאוסטרליה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה