חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדרום חוזר לשגרה, בצפון – נסיגה: הפערים הכלכליים, חצי שנה לתוך המלחמה

בעוד ערי הדרום מתאוששות וחוזרות לשגרה, ערי הצפון עדיין מתקשות להרים את הראש - על רקע הימשכות "מלחמת ההתשה" בגבול לבנון • תל אביב נוסקת, ירושלים מדשדשת - ומה עם ערי התיירות? • נתוני הוצאות האשראי המלאים

כרטיסי אשראי, ישראל | צילום: שאטרסטוק

נתוני הוצאות האשראי, חצי שנה לתוך המלחמה: ערי הדרום שחוו ירידה משמעותית לאחר פרוץ המלחמה, מתאוששות וחוזרות לשגרה. לעומתן, נרשמת ירידה בהוצאות בערי הצפון, על רקע “מלחמת ההתשה” בין ישראל לחיזבאללה בגבול.

הוצאות האשראי בשדרות למשל, עמדו על 13.78 מיליון שקל בשבוע ממוצע בשנת 2023. בעקבות המתקפה, צנחו ההוצאות בשבוע הראשון שבין ה-8 באוקטובר ל-14 באוקטובר בכ-83%. נתוני הוצאות האשראי נשארו נמוכים לאורך רוב חודשי המלחמה, אך לאחר החזרה ההדרגתית של התושבים לעיר, ההוצאות השתפרו. בשבוע שבין ה-25 בפברואר ל-2 מרץ, הוצאות האשראי עמדו על 9.2 מיליון שקל, נתון שיא מאז פרצה המלחמה, שמסמן ירידה בהוצאות בהיקף של 33% בלבד לעומת שבוע ממוצע אשתקד.

אשקלון חזרה לשגרה יחסית כבר בסוף שנת 2023, עם הוצאות אשראי בהיקף של 74.60 מיליון שקל בשבוע שבין ה-24-30 בדצמבר, שסימנו עליה של 2% בהוצאות לעומת שבוע ממוצע בשנת 2023, שבו ההוצאות עמדו על 72.9 מיליון שקל. מאז, אשקלון מציגה נתוני הוצאות חיוביים בעיקר, ויש שבועות שבהם ההוצאות עוקפות את הממוצע ב-7-8%.

שדרות, כביש 232 | צילום: שאטרסטוק

לעומת זאת, הנתונים הגיאוגרפיים של הפעילות העסקית מצביעים על כך שהערים קריית שמונה ושלומי ממשיכים להיות הישובים העירוניים עם הפגיעה הקשה ביותר בפעילות העסקית עם יותר מ-70% ירידה בהוצאות בשבוע ה-21 של המלחמה (25 בפברואר עד ל-2 במרץ).

ערי התיירות – מגמת שיפור באילת, טבריה מדשדשת מאחור

הערים המבוססות על תיירות הפנים, טבריה ואילת, רושמות מגמות הפוכות במהלך השבועות של חודש פברואר . בעיר אילת שבה חלה ירידה במספר המפונים במלונות, ולעומת זאת עליה בנופשים ובכנסים המתקיימים בעיר, נרשמה התאוששות משמעותית והיא עומדת על ירידה בהוצאות של 6% בלבד לעומת שבוע ממוצע. לעומת זאת, בטבריה היקף הירידה עדיין גבוה ועומד על 17%.

תל אביב נוסקת, ירושלים לא מצליחה להתאושש

החזרה של המילואימניקים למשק החזירה את ת”א למסלול, ויחד עם יום השבתון בבחירות המקומיות, העיר רשמה הוצאות גבוהות ביותר מ-10% בשבוע ה-21 של המלחמה.

לעומתה, ירושלים לא מצליחה להתאושש בצורה מלאה וההוצאות בה עדיין נמוכות בהיקף של כ-10% לעומת השגרה. בשבוע ממוצע בשנת 2023 היקף הוצאות האשראי בבירה היה 1.09 מיליארד שקל. מאז פרצה המלחמה נרשמה ירידה מגמתית בנתונים, שהתייצבו עם הזמן ולעתים עקפו את הממוצע. עם זאת, בשבוע שבין ה-25 בפברואר ל-2 מרץ היקף ההוצאות היה 992.63 מיליון שקל.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה