חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ההשלכות הכלכליות לאיומי הגרעין של פוטין, והאם צריך לחשוש?

פוטין מאיים פעם נוספת במלחמה גרעינית, אם רוסיה תהיה תחת איום קיומי או תחוש פגיעה בריבונותה ועצמאותה • זהו מסר נוסף שמצטרף לסדרת אזהרות של הנשיא לארה"ב ולמדינות נאט"ו בתקופה האחרונה • הפוטנציאל למלחמה גרעינית לא גבוה, אך מהן ההשלכות הכלכליות של איומים כאלה - ומה יעלה בגורלה של הכלכלה העולמית אם מלחמה כזאת תצא לפועל?

פטריה גרעינית, איור תלת מימד | צילום: שאטרסטוק

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא חוזר בו מהאיומים להסלמת המלחמה במזרח אירופה לגרעינית. בריאיון לערוץ הטלוויזיה “רוסיה 1” בארצו, אמר הנשיא כי “מנוקדת מבט צבאית-טכנית, רוסיה מוכנה למלחמה גרעינית”. לדבריו, החימוש הגרעיני של המדינה נמצא כל העת בכוננות. הוא שלח שוב מסר מאיים לארה”ב כשטען שלרוסיה יכולת שיגור נשק – מהיבשה, מהאוויר או מתחת לים – המודרנית והטובה ביותר בעולם.

השאלה הגדולה היא, האם האיומים של הנשיא הרוסי באמת עלולים להתממש. כדי שזה יקרה, לפחות לפי פוטין, רוסיה צריכה להיות תחת איום קיומי ולחוש פגיעה בריבונותה ועצמאותה. זו הגדרה רחבה מאד עבור שאלה כה כבדה, אבל עבור פוטין היא כנראה פשוטה במיוחד. “האסטרטגיה של רוסיה לשימוש בנשק גרעיני כתובה” אמר הנשיא. עם זאת הבהיר כי הסיכויים להתפתחות מלחמה כזאת מועטים, שכן פקידים אמריקנים כבר הודיעו שאין בכוונתם לשלוח חיילים לאוקראינה. למען הסר ספק, פוטין הבהיר כי נוכחות חיילי צבא ארה”ב ברוסיה – “תטופל בדיוק באותו האופן”.

ההתעסקות במלחמה גרעינית במלחמת רוסיה-אוקראינה לא החלה היום, אבל ההצהרה המפתיעה של נשיא צרפת עמנואל מקרון בחודש שעבר ללא ספק הציתה מחדש את החשש להסלמה כזאת. כזכור, הנשיא הצרפתי לא שלל הצבה של חיילי נאט”ו באוקראינה, ועורר עליו מיד את קצפו של הנשיא פוטין – ואת התנגדותם הנחרצת של מרבית מדינות נאט”ו וארה”ב.

השאלה הבאה שנשאלת היא, מהן ההשלכות הכלכליות הצפויות לאיומי הגרעין של פוטין. ג’יימס פתוקוקיס, אנליסט ממכון המחקר האמריקני אנטרפייז אינסטיטוט, התייחס לכך בעבר בטור שכתב ל”דה וויק”. לדבריו, חברת ההשקעות BCA מייעצת למשקיעים להישאר שוריים במניות לאורך 12 חודשים, גם אם ישנם מדי פעם “כמה רגעים של פאניקה גרעינית”. בטור הבהיר פתוקוקיס כי למרות זאת, אין להמעיט בהשלכות הכלכליות שעלולות להתרחש בשל איומי הגרעין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

אם נבחן את ההיסטוריה של השנים האחרונות, אפשר להבין מדוע איומי גרעין לא צריכים לקבל משמעות כלשהי בשוק הנכסים הפיננסיים ובכלל. לאורך השנים, נשמעו חדשות לבקרים איומי גרעין בהקשרים שונים ומצד מדינות שונות, אם כי הפוטנציאל למימושם בהכרח היה נמוך יותר מכפי שהוא היום. פעם זאת רוסיה, פעם זאת צפון קוריאה – ומעל כולן כמובן מרחפת סוגיית הגרעין האיראנית.

ומה יקרה אם מלחמה גרעינית תפרוץ בכל זאת? מחקר שנערך באוניברסיטת קולורדו בנוגע להשלכות הכלכליות של מלחמה כזאת, העריך כי התשתית הכלכלית שתישאר לאחר מלחמה גרעינית תמלא תפקיד מרכזי בקביעת משך הזמן שבו אפשר להמשיך להתנהל תחת ההשפעות מסכנות החיים של המלחמה. על הניצולים יהיה לבנות מחדש כלכלה בת קיימא, המסוגלת להקצות מחדש הון שאינו פגום ולהפיץ מוצרי מזון לא מזהמים.

עם זאת, מלחמה הרסנית כזאת עלולה לתפוס מדינות מבלי שיש להן מספיק רזרבות של נפט וגז מקומיים, שיוכלו לסייע בשיקום והפקת פריטי צריכה ומחיה חיוניים. בנוסף, דפוסי המסחר כמעט בהכרח לא יחזרו למצבם לפני המלחמה. כאמור, חרף האיומים במלחמה גרעינית, חשוב לדעת כי הכלכלה המשיכה וממשיכה לנוע ועד כה לא היו לה השפעות משמעותיות על הצמיחה הכלכלית בעולם ועל הנכסים הפיננסיים של המשקיעים. מה שנותר הוא לקוות שמלחמה כזאת לא תפתח לעולם, שכן היא עלולה למוטט הרס וחורבן על העולם כולו.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה