חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוול סטריט ג’ורנל: בזמן מלחמה חברת התעופה שהישראלים אוהבים לשנוא – חזקה מתמיד

בכתבה נרחבת על חברת התעופה הישראלית שעושה חיל בתקופת המלחמה, מתאר "הוול סטריט ג'ורנל" את הצלחתה של החברה שרק לפני חמישה רבעונים דיווחה על הפסד וכעת מדווחת על עלייה של 150% ברווחים שהסתכמו ב-147 מיליון דולר ברבעון השני כאשר מניית החברה עולה בעשרות אחוזים • מומחית תעופה: "עכשיו אל על היא מונופול והיא קוצרת את הפירות, התחרות לא הוגנת"

מטוסי אל על, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

על רקע המצב הכלכלי בישראל עם הירידה בהשקעות הזרות, האטה בצמיחה וסגירת בתי עסק בשל המלחמה המתמשכת בעזה, בכתבה נרחבת ב”הוול סטריט ג’ורנל” בחרו למקד את המבט על חברת התעופה הישראלית אל על שנמצאת בפריחה בעת מלחמה. “אל על שהישראלים מנהלים איתה יחסי אהבה-שנאה, היא חברת התעופה המרכזית שמסיעה ומחזירה נוסעים לישראל”, מציינים. הכתבה מצטטת את נדב חנין, סמנכ”ל השיווק והדיגיטל של אל על, “אנחנו מנהלים חברה בזמן מלחמה. אני לא רואה מישהו מחברת תעופה אחרת שמתעסק במה שאנחנו עוסקים בו”, אמר.

באמצע חודש אוגוסט דיווחה אל על על רווח של 147 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, עלייה של 150% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד. “עכשיו הם בעצם מונופול ולכן הם קוצרים את הפירות שלהם”, אמרה ל”וול סטריט ג’ורנל” ניקול אדלר, מומחית תעופה באוניברסיטה העברית בירושלים. “התחרות לא בדיוק הוגנת”, הוסיפה.

נתב”ג | צילום: שאטרסטוק

על רקע סגירת הקווים לישראל מצד החברות הזרות, אל על רשמה את התוצאות הכספיות הטובות ביותר אי פעם במחצית הראשונה של 2024, חמישה רבעונים בלבד לאחר שהציגה הפסד. הרווח של אל על בששת החודשים הראשונים של השנה היה כמעט כפול מהרווח שלה בכל שנת 2023. מניית החברה עלתה ב-60% בבורסה לניירות ערך בתל אביב מאז ה-7 באוקטובר. ב”וול סטריט ג’ונל” מציינים את העלייה המדהימה במניית החברה, בתקופה שבה מניות התעופה בארה”ב ירדו ב-40% ומניות התעופה האירופיות ירדו ב-25%.

העיתון סוקר את פעילות החברה בתקופות קשות אחרות, “החברה המשיכה לטוס במלחמת המפרץ כאשר טילי סקאד נורו לישראל מעיראק, פעילות החברה נעצרה במצבים קיצוניים ביותר של סגירת המרחב האווירי בעת התקיפה של איראן את ישראל בחודש אפריל”. בסוף 2023 חברת אל על הייתה אחראית ל-80% מתעבורת הנוסעים בנתב”ג כאשר רק 6 חברות זרות נותרו בשוק התעופה הישראלי אחרי ה-7 באוקטובר. חלקה של אל על החל לרדת עם חזרת החברות הזרות אך עדיין אל על שומרת על נתח שוק שהוא יותר מכפול מנתח השוק של החברה מלפני המלחמה.

כעת אל על סופגת לא מעט ביקורת על תעריפים גבוהים, גם בעיתון מציינים כי אחד החסרונות הברורים של החברה זה העובדה כי היא יקרה יחסית לשוק. “הכנסות חברת התעופה לק”מ לנוסע עלו ברבעון ב-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בגלל שהמטוסים מלאים יותר, הנוסעים הנוספים משלמים תעריפים גבוהים יותר בגלל שהם קונים את הכרטיסים הפנויים האחרונים”, מציין חנין.

“לא ביקשנו את המלחמה הזו, זה מצב שכל מדינת ישראל תקועה בו”, אמרה ל”וול סטריט ג’ורנל” דוברת אל על. “טסנו למרות המצב, ובגלל שהיינו בין הבודדים שהמשיכו לטוס, אנשים טסו יותר באל על”.

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן