חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החוק שמסעיר את ענף הנדל”ן: יצליח להוציא היתרי בנייה מקיפאון ולזרז הקמת יח”ד?

החוק החדש נועד לקצר את ההליכים הביורוקרטיים והעיכובים ולהוביל לדיון מהיר יותר בבקשות להיתרי בנייה, אך עלולות להיות לו השלכות שיובילו להותרת המצב על כנו • הנה מה שהיזמים צריכים לדעת

שוק הנדל"ן בישראל | צילום: שחר יערי/פלאש 90

השבוע נכנס לתוקפו התיקון לחוק תכנון ובנייה שהמטרה שלו לקצר את הליכי הרישוי בתכניות של יותר מ-80 יחידות דיור. על פי החוק החדש היזם, שהגיש בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית, יכול לבקש להעביר את הדיון בבקשה לדיון בפני רשות רישוי ארצית אם הוועדה המקומית לא דנה בבקשה במשך 8 חודשים ויותר. המטרה היא לזרז את ההליכים ולקדם את הבקשות להיתרי הבנייה שנתקעות בוועדה המקומית ולמנוע על ידי כך המתנה ארוכה של שנים להיתרי הבנייה.

רשות הרישוי הארצית היא למעשה גוף ממונה חדש שתהיה רשאית לתת ליזם את היתר הבנייה המיוחל או להעביר בחזרה את הדיון בבקשת ההיתר לרשות המקומית. קיצור זמני ההמתנה הארוכים של הבקשות שנתקעות בוועדות המקומיות עשויות להועיל מאוד לקדם תכניות בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, אך עדיין יש סימני שאלה סביב החוק החדש ותהייה האם הוא באמת יצליח לקצר את ההליך התכנוני.

עו”ד שמואל שוב וישראל אלתר ממשרד עורכי הדין שוב ושות, התייחסו לתיקון החדש ולמשמעויות שלו ומסרו ל”ערוץ הכלכלה” כי יש השלכות להעברת הבקשה מצד היזם לרשות הרישוי הארצית וכי במקרה של סירוב לבקשה להיתר בנייה, היזם לא יוכל להגיש ערעור. “יש לשים לב שהעברת הבקשה מרשות הרישוי המקומית לרשות הרישוי הארצית מונעת מהיזם להגיש ערר על אי מתן החלטה בבקשת ההיתר, ועל כן ככל ובהליך התכנוני מעורבות גם סוגיות משפטיות הדורשות בירור, יש לבחון מהו המסלול המתאים ביותר למבקש ההיתר, בעיקר יש לשים לב שרשות הרישוי הארצית, רשאית להשיב את הדיון בחזרה לרשות הרישוי המקומית, ועל כן נדרש לערוך בחינה פרטנית לבקשת ההיתר, כדי לא לגרום לאיבוד זמן, שתעקר את תכלית החקיקה”.

עוד מציינים עורכי הדין כי בשלב זה קשה לדעת כיצד תנהג רשות הרישוי הארצית והאם היא תדון לגופן של בקשות ההיתר או תיטה להשיבן לוועדה המקומית, דבר שכאמור עלול דווקא להאריך את המסלול התכנוני.

בין אם החוק יצליח להשיג את תכלית החקיקה ובין אם לא, דבר אחד בטוח יש כאן התערבות של הרשות הארצית במרחב המקומי ונכונות לשפרו באם הוא לא מתפקד כראוי. “במסגרת התיקון לחוק שר הפנים יוכל להכריז בצו על על הסמכת מוסד התכנון הארצי לפעול במרחב תכנון מקומי, במקום רשות רישוי מקומית שלא פועלת כנדרש, כשבהתאם נדרש מנהל התכנון לאסוף ולרכז נתונים מפורטים על עבודת הועדות המקומיות, לרבות מספר הבקשות שהוגשו ונדחו, מספר העררים שהוגשו והתקבלו, משך הליכי תכנון”, נמסר.

עורכי הדין מתייחסים לצו החדש באופן מעורר תקווה במבט כללי ומציינים כי דווקא הרגולציה שתופעל, תזרז ותקצר את ההליכים הביורוקרטיים והעיכובים של  היזמים ותוציא מקיפאון את מוסדות התכנון לדון בבקשות להיתר במהירות הנדרשת.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה