חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכלכלן הראשי באוצר: עובדי הייטק משלמים מס הכנסה הגבוה פי 6 מכל עובדי המשק

בדוח נרחב שמפרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר על הכנסות המדינה מענף ההייטק עולה כי עיקר ההכנסות נובעות מכוח האדם בענף וממשכורות העובדים – 85% מהכנסות המדינה מקורן בממס הכנסה ממשכורות ורק 15% מההכנסות מקורן בחברות עצמן • קבוצת המועסקים הדומיננטית ביותר התורמת להכנסות המדינה – גברים יהודים, לא חרדים, הגרים במרכז או בת"א • תרומת החרדים להכנסות המדינה מענף ההייטק – 336 מיליון שקל בשנה – כ-1.5% מכלל הכנסות המדינה מהענף

עובדי ענף ההייטק | צילום: שאטרסטוק

כך מרוויחה המדינה מענף ההייטק: המדינה מניבה מיסים מעובדי הייטק בשיעור הגבוה ביותר מבין כל שאר העובדים בענפים אחרים במשק, תשלום המס החודשי הממוצע של עובד או עובדת הייטק בשנת 2021 היה 6,966 שקל – פי 6.3 מהממוצע בשאר המשק, כך עולה מדוח נרחב שמפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר יחד עם רשות החדשנות הבוחן את תרומת ענף ההייטק לקופת המדינה. הדוח מתייחס לשים 2020 ו-2021.

תרומת ענף ההייטק להכנסות המדינה באה לידי ביטוי בתשלומי מס הכנסה של העובדים, במס החברות שמשלמות חברות ההייטק והכנסות אחרות לקופת המדינה הקשורות לעבודה בהייטק. מהדוח עולה כי בשנת 2021 כ- 24% מסך הכנסות המדינה היו ממס הכנסה של שכירים בענף הייטק ומס חברות בענף.

עיקר הכנסות המדינה מענף ההייטק הוא במס הכנסה שנגבה ממשכורתם של העובדים, כלומר 85% מהכנסות המדינה מהענף מקורם בכוח האדם בענף ובהכנסות שלו, מדובר ב-32.5 מיליארד שקל שנכנסו לקופת המדינה כמס הכנסה שנגבו ממשכורות העובדים בשנת 2020. הסכום הזה כולל גם את תשלומי הביטוח הלאומי עבור העובדים שמשולם ברובו על ידי המעסיקים. מהנתונים עולה כי סעיף ההכנסות המרכזי המשפיע על קופת המדינה יגדל או יקטן בהתאם למספר העובדים שהחברות בישראל מעסיקות ובהתאם לרמות השכר של העובדים. אם מספר העובדים יקטן בעקבות פיטורים מאסיביים בענף, תהיה לכך השפעה ישירה ומשמעותית על הכנסות המדינה.

הייטק, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

רק 15% מהכנסות המדינה מהייטק מקורם בחברות עצמן. הפער הזה שבין תרומת משכורות העובדים לקופת המדינה לבין תרומת החברות נובע מכך שהשכר הממוצע בהייטק גבוה וגורר תשלומי מס גבוהים מצד העובדים ואילו בצד החברות, לסטארטאפים לרוב אין רווחים שעליהם הם משלמים מס חברות , גם החברות הרווחיות בענף נהנות משיעורי מס מופחתים במסגרת חוק עידוד השקעות הון.

עובדת הייטק משלמת יותר

בין השנים 2016-2021 תשלומי מס ההכנסה של עובדי ההייטק גדלו ב-66%, כך עולה מהדוח, נתון הממחיש את התרומה המשמעותית של שכר עובדי הייטק לקופת המדינה. הקבוצה הדומיננטית המאפיינת את עובדי הייטק – גברים, יהודים שאינם חרדים, עובדים במרכז הארץ ובתל אביב, קבוצת העובדים הזאת היא הדומיננטית בענף והיא אחראית ל- 57% מתשלומי המס בשנת 2021.

עוד נתונים מעניינים העולים מהדוח, בחלוקה מגדרית עובדת הייטק משלמת בממוצע מס הכנסה של 3,508 שקל בחודש, פי 6 מעובדות אחרות בענפי המשק האחרים. גבר עובד הייטק משלם בממוצע 8,008 שקל למס הכנסה בחודש, פי 5 בהשוואה לעובד מיתר ענפי המשק. מכאן שפער המיסוי קיים גם בהייטק כמו בכל ענפי המשק האחרים בין נשים לגברים.

בהתייחסות לעובדים חרדים, סך תשלומי המס של עובדים ועובדות חרדים מכלל העבודות במשק הסתכם ב-1.46 מיליארד שקל בשנת 2021 שהם כ-2.4% מכלל תשלומי המס במשק, מתוך זה כ-336 מיליון שקל הם תרומה לקופת המדינה מענף הייטק, כלומר  1.5% מכלל תשלומי מס הכנסה בהייטק מקורם בעובדים החרדים.

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן