חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלבנת הון, סחר בסמים ותמיכה מאיראן: כך חיזבאללה מממן את הטרור

איראן, קולומביה, לבנון וצרפת - ארגון הטרור חיזבאללה מרוויח מיליארדים ופועל בשטח גלובלי נרחב באמצעות טרור, קוקאין והלבנת הון • סוכנויות הידיעות ברחבי העולם ובראשם תחקיר של ה"לה פוינט" הצרפתי מצביעים על ארגון חזק ועצום בגודלו שיצר שרשרת אספקה שכמעט בלתי אפשרי לערער עליה • איך הזרוע החמושה של טהרן בלבנון מממנת את עצמה?

ארגון הטרור חיזבאללה | צילום: שאטרסטוק

תחקיר שפורסם לאחרונה על ידי השבועון הצרפתי “לה פוינט”, חושף כיצד חיזבאללה מממן את פעילותו של ארגון הטרור הלבנוני הנתמך על ידי איראן. 

בתחקיר נטען כי מבצע הסחר בסמים של חיזבאללה, שהתמקד במקור באמריקה הלטינית, התרחב לכלול הלבנת הון בצרפת. הדו”ח טוען שחיזבאללה משתמש ברכישות מכוניות יוקרה ובהלבנת כספים כדי לרכוש אמוניום חנקתי, מרכיב מרכזי בחומרי נפץ, בתוך צרפת.

באמריקה הלטינית, פרגוואי, ארגנטינה וברזיל מהווים אזורי מפתח שבהם חיזבאללה פעיל למעלה משלושה עשורים. שם, לפי “אל ערביה” ו”לה פוינט” הוקם קו אספקה של משלוחי קוקאין לשווקים מעבר לים על מנת לייצר כספים עבור ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה.

במהלך העשורים האחרונים, חיזבאללה בנה באמריקה הלטינית מכונת הלבנת הון וסחר בסמים משומנת היטב בהיקף של מיליארדי דולרים – משלוחי הקוקאין הגדולים הקשורים לרשתות הלבנת הון של חיזבאללה זרמו בעבר מקולומביה ומוונצואלה. קולומביה נותרה היצרנית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית של האבקה הלבנה. 

ניקולס מדורו, נשיא ונצואלה | צילום: שאטרסטוק

ונצואלה, תחת משטרו הידידותי לאיראן של ניקולס מדורו, היא נקודת מעבר מרכזית למשלוחי קוקאין. דיווח מחקירת ה”ניו יורק טיימס” באפריל 2019 חשף כי מעורבותו של חיזבאללה בהלבנת הון ובייצור סמים בדגש על קוקאין בוונצואלה, נעשית לכאורה בסיועם של פקידי ממשלתו של ניקולס מדורו.

בתחקיר של “לה פוינט” מדגישים את חשיבות הקוקאין הקולומביאני כמקור מימון עיקרי עבור חיזבאללה, כאשר משרד האוצר האמריקני מזהה למעלה מ-2,000 אנשים וחברות הקשורות לפעילות הסחר בסמים של ארגון הטרור.

משלוחי סמים | צילום: שאטרסטוק

תמיכה מאיראן
חיל משמרות המהפכה האסלאמיות של איראן (IRGC) ממלא תפקיד מרכזי בניהול הסחר בסמים של חיזבאללה. כדי להקל על ההברחות, שתי הקבוצות הבטיחו שליטה על נתיבי מפתח, כולל גבול עיראק-איראן, לבנון, סוריה וכל המסדרון מהים התיכון לטהראן.

חיזבאללה ומשמרות המהפכה מסתמכים במידה רבה על עסקאות מזומן בתחומי השפעתם כדי להימנע מגילוי. נוהג זה החריף את המשברים הכלכליים בלבנון, סוריה ועיראק.

משמרות המהפכה | צילום: רויטרס

בדיווח של רויטרס מינואר 2023, המצטט מקורות מודיעין, דווח כי תקיפות אוויריות ירדניות כוונו למקומות מסתור של סחר בסמים הקשורים למשטר האיראני בדרום סוריה.

מהדוח עולה כי פעולות אלו נבעו מהברחות מוגברת של סמים ונשק על ידי חיזבאללה ומיליציות אחרות המזוהות עם איראן ליד הגבול הירדני. כמו כן, לפי הדיווח, גורמים ירדנים טוענים כי חיזבאללה מלבנון ומיליציות המזוהות עם המשטר האיראני בדרום סוריה מעורבים יותר ויותר בסחר בנשק ובסמים.

הבורסה בטהרן צללה אתמול, הכלכלה בקריסה והציבור זועם

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן