חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלך לעולמו חתן פרס הנובל הישראלי, דניאל כהנמן

כהנמן היה הישראלי החמישי שזכה בנובל. דוד היה מייסד הישיבה הגדולה בישראל, אך הוא היה אתאיסט. למרות שמעולם לא למד קורס בכלכלה הוא זכה בנובל בתחום הזה והשפיע על המחקר בתחום

זוכה פרס נובל דניאל כהנמן, 2013 | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הלך לעולמו פרופ’ דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2002. כהנמן, יליד תל אביב שגדל בירושלים, היה הישראלי החמישי שזכה בנובל. ב-2013 קיבל את מדליית החירות היוקרתית מנשיא ארה”ב ברק אובמה.

כהנמן הודה שמעולם לא למד קורס בכלכלה, אך בהחלטת ועדת הפרס נכתב, כי כפסיכולוג התנהגותי הוא השפיע על המחקר הכלכלי, בסוגיית הרציונאליות. כהנמן, שזכה בפרס יחד עם עמוס טרבלסי, שכבר בעת קבלת הפרס לא היה בין החיים, התמקד במחקר על קבלת החלטות בתנאי אי ודאות והוסיף נדבך חשוב למדע על “הרציונאליות” שעומדת בבסיס התיאוריה הכלכלית.

התיאוריה מניחה שהשחקנים בשוק מקבלים החלטות הגיוניות ובהתאם מגיבים לתמריצים, אך התיאוריה שהציגו וזיכתה אותם בנובל, מאתגרת את ההנחה הזו. כך למשל, השניים הראו במחקריהם שהגישה הרווחת אצל השחקנים בשוק היא “שנאת סיכון” ובשמה הם מעדיפים להישאר במצב הנוכחי, גם כשמוצעות להם אפשרויות לשיפור מצבם.

כהנמן הוא נצר לשושלת רבנים, דודו היה הרב יוסף שלמה כהנמן, שייסד את הישיבה הגדולה בארץ – פוניבז’ בבני-ברק וקיבל חינוך דתי בילדותו, אך הגדיר עצמו אתאיסט. ב-1955 הוא התגייס לצה”ל ליחידה לפסיכולוגיה ופיתח את מבחני הקב”א המפורסמים וכן מבחני מיון לקורס קצינים.

מאמצע שנות השבעים הוא התגורר בקנדה ובארה”ב ושימש חוקר ומרצה באוניברסיטאות העילית.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה