חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המהלך של משרד הפנים: 122 מועצות מקומיות יוכרזו כערים בישראל

מתזכיר שפרסם שר הפנים עולה כי כל המועצות המקומיות יוכרזו כערים, על מנת ליצור אחידות רגולטורית • ממשרד הפנים נמסר ל"ערוץ הכלכלה", כי אין למהלך הזה משמעויות תקציביות

משרד הפנים | צילום: שאטרסטוק

שר הפנים ארבל, אישר היום (שני) לפרסם תזכיר חוק שמבטל את המועצות המקומיות ומקים במקומן עיריות.

היום פרסם משרד הפנים את תזכיר חוק הרשויות המקומיות (הפיכת המועצות המקומיות לעיריות), התשפ”ד-2024. לפי התזכיר תבוטל פקודת המועצות המקומיות ולהשאיר שני סוגים מרכזיים של רשויות מקומיות: עיריות ומועצות אזוריות. עוד קובע התזכיר שהחוק הקיים על עירייה יחול גם על מועצה מקומית.

ממשרד הפנים נמסר ל“ערוץ הכלכלה”, כי “ככל הידוע אין משמעות תקציבית להחלטה הזו – התקציבים שהגיעו עד היום למועצות ימשיכו להגיע – התקציב מתייחס לגודל האוכלוסייה ולא למעמד הרשות”.

לדברי משרד הפנים, כיום חלק מהרשויות המקומיות העירוניות מוגדרות כעיריות וחלקן מוגדרות כמועצות מקומיות, ועל כל סוג חל חוק אחר – ללא כל הצדקה אמיתית להבדל בין הסוגים.

מצב דברים כאמור המביא לקיומם של הסדרים שונים על גופים מוניציפאליים דומים, מייצר חוסר ודאות ואי-בהירות בכל הנוגע לתחולת הדין החל במקרה מסוים, ואף לסרבול וחוסר יעילות בהיבטים של אסדרת פעילות הרשות המקומית.

שר הפנים, משה ארבל | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

המועצות האזוריות והתעשייתיות לא יושפעו
בהצעת החוק מוצע לקבוע, כי המועצות המקומיות בישראל (שאינן מועצות אזוריות או מועצות תעשייתיות) יקבלו מעמד של עיריות. העירייה שתוקם תחליף את המועצה המקומית שקדמה לה לכל עניין.

בשל קיומם של הבדלים מסוימים בדין החל וכהוראת מעבר, מוצע לקבוע שהחוק ייכנס לתוקפו רק 90 יום אחרי פרסומו; וכי במהלך תקופה של שנה מיום תחילתו – יוכל לקבוע שר הפנים כי הוראות מסוימות שחלו על המועצות המקומיות קודם לכן, ימשיכו לחול על העיריות החדשות שמוקמות לפי חוק זה (כולן או חלקן).

הסדר זה יאפשר מעבר הדרגתי של המועצות המקומיות להסדר החוקי החדש ככל שיהיה צורך בכך. בד בבד, מוצע לתקן את פקודת המועצות המקומיות, ולבטל את האפשרות להקים מועצות מקומיות חדשות שכוללות יישוב אחד בלבד; עם זאת, לא מוצע לבטל את הפקודה כדי ליתן מענה ולאפשר את הקמתן ופעולתן של מועצות אזוריות או מועצות תעשייתיות לפי הפקודה.

בנוסף ולצרכי ביצוע התאמה להפיכתן של המועצות המקומית לעיריות, מוצע לערוך כמה תיקונים עקיפים בחוקים שנתנו נציגות שונה לעיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות בגופים שונים – כך שתאוחד ההתייחסות לעיריות ולמועצות המקומיות. כיום קיימות 122 מועצות מקומיות שבעקבות החוק יהפכו לעיריות ומספר העיריות יגיע ל- 203 עיריות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה