חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המחסור בענף הבנייה: הממשלה תשוב להסתמך על פועלים פלשתינים?

דוח בנק ישראל קובע כי המחסור החמור של ידיים עובדות בענף הבנייה, יאלץ את ישראל להישען על פועלים פלשתינים - חרף ההבטחות להנחתת 80 אלף עובדים זרים • נתניהו הנחה את מנכ"ל משרדו להציע פתרונות בהקדם האפשרי, אך האם הממשלה תוכל להתמיד בסירובה להכניס פועלים פלשתינים לישראל?

ענף הבנייה בישראל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

מדינת ישראל תחזור להסתמך על פועלים פלשתינים? חרף ההבטחות של משרד השיכון להנחית בארץ כ-80 אלף עובדים זרים שיתפסו את מקומם של אלו הפלשתינים, מדובר בתהליך ארוך במיוחד – שמותיר בינתיים את ענף הבנייה במשבר עמוק, שכן כשני שליש מהעובדים בו טרום המלחמה היו פלשתינים. בינתיים, הממשלה מצליחה להתמיד בסירובה לאפשר לפועלים הפלשתינים לשוב ארצה, אך יש שיגידו (שר הכלכלה ניר ברקת, למשל) כי בסופו של דבר היא עשויה לאפשר את חזרת הפועלים.

מדוח בנק ישראל שפורסם היום (ראשון) בסוגיית העובדים הזרים, עולה כי הפתרון המיידי היחיד למשבר הבנייה הוא החזרת העובדים הפלשתינים. בנק ישראל טען בדוח כי המשך מניעת כניסת הפועלים מיו”ש פוגעת בכלכלה הפלסטינית – וכי עלולות להיות לכך השלכות שליליות על הביטחון והפשיעה בתוך ישראל. מנגד, שר הכלכלה ניר ברקת דבק בעמדתו לפיה הכנסת פועלים פלשתינים ארצה – היא סכנה ביטחונית והכנסה מודעת של פיגועים לישראל.

בניסיון להאיץ את הבאת העובדים הזרים ארצה, אושרה היום בממשלה הצעת המחליטים של שרת התחבורה מירי רגב, שתקבע מכסה של עובדים זרים ייעודיים לענף התשתיות. במסגרת ההחלטה, שר החוץ ורשות האוכלוסין וההגירה בשיתוף יתר המשרדים הנוגעים בדבר, יצטרכו לפעול במהירות האפשרית כדי ליישם הסכמים בילטראליים קיימים ולייצר חדשים, כדי לממש את הצעת השרה ולזרז הגעת עובדים זרים במקצועות התשתית.

ענף הבנייה בישראל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

הסכמים בילטרליים הם הסכמים בין מדינות שולחות כוח עבודה ומדינות מקבלות כוח עבודה. באמצעותם, יכולות המדינות לפתור בעיות בנושאים שונים על ידי שיתוף פעולה ביניהן. שיתוף הפעולה של המדינה השולחת והמדינה המקבלת הופך את ההסכמים ליעילים ובעלי ערך רב, מכיוון שהם מקדמים מטרות ויעדים לאומיים בנושא תעסוקת זרים.

כזכור, שר הכלכלה ניר ברקת מתח שבוע שעבר ביקורת על רה”מ נתניהו בסוגיית הכנסת הפועלים הפלשתינים לישראל, וטען כי “יש מי שרוצה להחזיר את הפועלים הפלשתינים“. ברקת קרא לנתניהו להעלות לישיבת הממשלה את ההחלטה לאפשר הבאה של פועלים זרים ממדינות שלום, והדגיש כי “החזרת הפועלים הפלשתינים לישראל זו טעות קשה – ביטחונית וכלכלית“.

בישיבת הממשלה היום, ברקת פנה שוב לנתניהו ותהה מדוע הנושא להבאת עובדים ממדינות שלום לא עולה להצבעה. נתניהו בתגובה השיב לו כי מנכ”ל משרדו הונחה להציע פתרונות בהקדם האפשרי. לפי אתר “ישראל היום”, המנכ”ל יוסי שלי יכין הצעת החלטה תוך 3 שבועות להסדרת הבאת העובדים, כאשר מרבית העובדים שיגיעו יוקצו לתחומי הבנייה והתשתיות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן