חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המעצמה הכלכלית של אירופה נכנסה לקיפאון, האם יש לה יורשת?

האטה בייצור מאז מגפת הקורונה ומצב שהוחמר על ידי עליית מחירי האנרגיה בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה - כלכלת אחת המדינות החזקות באירופה נמצאת הרחק מאחורי מדינות הדרום ביבשת • איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון חוות צמיחה בשנים האחרונות •

ראש ממשלת גרמניה, אולף שולץ | צילום: רויטרס

החולשה הכלכלית המתמשכת של גרמניה מצביעה על כך שהשפל הכלכלי ארוך הטווח של האיחוד האירופי לא צפוי להסתיים בקרוב. אבל עם פיגורים מסורתיים כמו איטליה וצרפת שמראים סימני התאוששות, וחברות מרכז ומזרח אירופה בביצועים טובים, התחזית הכלכלית של הגוש עדיין יכולה להשתנות לטובה.

ארבע הכלכלות הגדולות ביותר באירופה גברו על גרמניה בכ-5% מאז 2017. איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון רשמו ביחד יותר מהתוצר המקומי הגולמי של כלכלת פורטוגל כולה והוסיפו בחישוב מצרפי למעלה מ־200 מיליארד יורו בתמ”ג, יותר מכלכלת פורטוגל כולה, בשקלול האינפלציה, בעוד התמ”ג הגרמני התרחב ב־85 מיליארד יורו בלבד — כך לפי ניתוח שביצעה חברת הייעוץ קפיטל אקונומיקס עבור “פייננשל טיימס”.

כלכלת גרמניה בקיפאון | צילום: שאטרסטוק

כלכלת גרמניה בקושי צמחה מאז מגפת הקורונה בשנת 2020 לאחר האטה חדה בייצור העצום שלה. מצבה הוחמר על ידי עליית מחירי האנרגיה מאז המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

לעומת זאת, מדינות דרום אירופה – “הפריפריות”, זכו לחיזוק עקב התאוששות בתיירות בעקבות הסרת מגבלות המגפה, כמו גם חשיפתן הנמוכה יותר לירידה בייצור ואובדן גז רוסי. בעוד כלכלת גרמניה נעצרת, איטליה חווה צמיחה מתמשכת.

 איטליה תחליף את גרמניה ותהיה הכלכלה המובילה באירופה? בעוד שממשלות איטליה היו רגילות להכריז על תחזיות צמיחה מדכאות ודירוג חובות גרוע בשנים שלפני המגיפה, המדינה הופכת כעת במהירות למנוע הצמיחה החדש של אירופה.

ראש ממשלת איטליה, ג’ורג’יה מלוני | צילום: שאטרסטוק

ברבעון האחרון צמחה כלכלת איטליה ב-0.6%, בעוד הכלכלה הגרמנית התכווצה ב-0.3% באותה תקופה. הכלכלה האיטלקית צמחה ב-3.8% מאז 2019, פי שניים מהכלכלה הצרפתית ופי חמישה מהכלכלה הגרמנית. 

הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) צופה צמיחה של 0.3% השנה לגרמניה. כלכלנים גרמנים מובילים צופים רק צמיחה של 0.1%, כלכלת איטליה, לעומת זאת, צפויה לצמוח השנה ב-0.7%, לפי נתוני ה-OECD.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה