חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המשבר מחריף: בואינג מתכננת גיוס בוול סטריט של עשרות מליוני דולרים

בואינג הודיעה על תוכנית לגיוס 25 מיליארד דולר בוול סטריט בהנפקת מניות כאשר 10 מיליון דולר תנסה החברה לגייס כהלוואות מהבנקים • למרות המשברים של החברה עצם העובדה שבואינג מתנהלת כדואופול יחד עם חברת איירבוס מבטיח את הישרדותה

מטוס בואינג, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

המשבר בחברת בואינג רק הולך ומעמיק: בואינג פונה כעת לבנקים הגדולים לגייס עשרות מיליארדרי דולרים במזומן על רקע הפסדי הענק של החברה והשביתה המשתקת איתה היא מתמודדת. ב-CNN דווח כי החברה הודיעה על תוכניות ללוות 10 מיליארד דולר מהבנקים כחלק מתוכנית נרחבת יותר לגיוס 25 מיליארד דולר בוול סטריט באמצעות הנפקת  מניות.

הקשיים שאיתם החברה מתמודדת החלו עם  הזינוק בחוב של החברה בשנים האחרונות עם הפסד תפעולי של יותר מ-33 מיליארד דולר. המצב הידרדר כאשר בואינג נאלצה לעצור את ייצור המטוסים המסחריים שלה בשל שביתה בת חודש עד כה של כ-33 אלף חברי איגוד המכונאים הבינלאומי.

הצרות המשיכו כאשר דירוג האשראי של בואינג צלל לרמה הנמוכה ביותר, רמה אחת בלבד מעל סטטוס “אג”ח זבל”. סוכנויות דירוג האשראי הגדולות הזהירו את בואינג מסכנת הורדת דירוג לרמת אג”ח זבל, מה שיעלה את עלות ההלוואות של החברה. החוב ארוך הטווח של בואינג טיפס ל-53 מיליארד דולר בסוף חודש יוני מ-10.7 מיליארד דולר בסוף חודש מרץ 2019.

המשברים התגברו עם שתי תקריות דרמטיות, תאונות מטוסים 737 מקס שבהן נהרגו 346 בני אדם, טרגדיה שבגינה הסכימה החברה להודות באשמה בהונאת מינהל התעופה הפדרלי במהלך תהליך ההסמכה של המטוס. השופט הפדרלי במשפט המתנהל שוקל אם לקבל את הסדר הטיעון שלו שיכלול קנסות של עד 487 מיליון דולר ויחייב את בואינג לפעול תחת פיקוח שמינה בית המשפט. עורכי הדין של משפחות נפגעי ההתרסקות טענו בבית המשפט כי העונש אינו חמור מספיק.

חושפי שחיתויות העידו בפני הקונגרס שבתהליך הייצור, בואינג שמה בקדמת העדיפויות את הרווחים לפני הבטיחות והאיכות, תוך הפרה של הכללים שקבעה החברה עצמה. השביתה של איגוד המכונאים הבינלאומי היא המכה האחרונה ששברה את החברה, ניסיונות לחדש את המו”מ מול השובתים טרם צולחים מול האיגוד.

למרות הבעיות הרבות, על פי הערכות בואינג מסוגלת ללוות כסף מקונסורציום הבנקים וככל הנראה תוכל לגייס כספים בהנפקה של מניות בוול סטריט בגלל מיקומה הייחודי בשוק התעופה העולמי. בואינג ויריבתה האירופית איירבוס הן בעצם החברות היחידות שמייצרות את המטוסים בגודל שתעשיית התעופה העולמית צריכה. מקומה של בואינג כחלק מהדואופול מבטיח את הישרדותה.

לשתי החברות יש צבר הזמנות שנמשך שנים קדימה, כאשר לאיירבוס אין את היכולת לקבל את ההזמנות של בואינג ולכן לא נרשמת מגמה של ביטולים. אם חברת תעופה תבטל את הזמנותיה למטוסי בואינג לטובת ביצוע הזמנות באיירבוס, היא תצטרך להמתין  עד חמש שנים עד שהמשלוחים של המטוסים הללו יתחילו להגיע. לצד זה גם כניסתה לשוק של שחקנית חדשה עשויה להיות תהליך ארוך ורב שנים. לכן בואינג אומנם איבדה נתח שוק לאירבוס בשנים האחרונות, אך נראה כי היא לא הולכת לשום מקום ועדיין פעילה מאוד.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן