חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הניסוי המוצלח הייחודי בעולם: אמריקה בת 248

היא ניצבת מול אתגרים גדולים במיוחד: כמו הרבה תחומים אחרים היא ייצרה את החוב הגדול בהיסטוריה, אבל היא גם מייצרת 25.4 טריליון דולר בשנה והשנייה לה לא מגיעה ל-50% מכך

מפת ארה"ב | צילום: שאטרסטוק

אמריקה מציינת 248 להיווסדה: זוהי האומה הראשונה שקמה סביב רעיון – לא מכנה משותף אתני, לא היסטוריה משותפת – רעיון. והרעיון הזה הוא לא המצאה של המהפכה האמריקנית, אך הוא לא במקרה צמח יחד עם המהפכה התעשייתית.

זרעי הרעיון נטמנו על ידי היוונים הקדמונים, שמימשו את רעיון חירות הפרט, העברת הכוח לעם, באמצעות הבחירות הישירות, החוק האחיד לכולם והאכיפה לכיבוד החוק. בהמשך הרפובליקה הרומית שכללה את הרעיון היווני והנהיגה שלטון דמוקרטי משגשג במשך 200 שנה.

האימפריה הביזנטית שיכללה את הרעיון הזה יחד עם ערכים יהודים ונוצריים – רעיון שנמשך ברפובליקה של ונציה. הרפובליקה ההולנדית במאה ה-17 המשיכה באותה הדרך של חופש הפרט, שבא לידי ביטוי בשלטון קפיטליסטי, כפי שביטאו רוסו, מונטסקייה, ג’ון לוק ואדם סמית’.

ג’יימס הקמן, קצין מודיעין אמריקני, היסטוריון צבאי ואשף השקעות מסביר שארה”ב לא התחילה מאפס, היא שאבה ממורשת אינטלקטואלית בת אלפיים שנה. לא במקרה רעיונות של דמוקרטיה וחופש צמחו באימפריות האלה – הן הבינו שאין דרך לשלוט באוכלוסייה הטרוגנית בכוח ולכן צריך למצוא שלטון שיאפשר חופש לפרט, מוביליות חברתית ואפשרות ביטוי לכל קהילה.

זו גם הסיבה לכך שהקומוניזם, שהיה חביב על רבים מדור המייסדים של ישראל, לא יכול היה לעבוד כאן. הדמוקרטיה מאפשרת חיים בקיבוץ, במושב, בקהילה חרדית ובכל דרך חיים אחרת שהפרט וקבוצה אתנית, או אחרת, בוחרים לחיות.

כלכלת ארה”ב | צילום: שאטרסטוק

מובילה את התל”ג העולמי
עובדתית, הדמוקרטיה החופשית, המכבדת את זכויות הקניין, זכויות הפרט, היא גם זו שהביאה להדברת הרעב ולשגשוג בעולם. ארה”ב קלטה פליטים שהגיעו אליה מחוסרי כל, שלא הכירו את שפתה, רבים מהם היו פושעים נמלטים, כאלה שכשלו במדינותיהם ונסעו רחוק מבתיהם להתחיל חיים מחדש.

לא חיכתה להם שם שום מערכת רווחה, או סל קליטה. אבל “הכסף היה על הרצפה”, כמו שרבים מהם אמרו. הכוונה היא שאף אחד לא הפריע להם להקים עסק ולהרוויח כסף. עד מהרה הם שלחו כספים למשפחותיהם במדינות שנחשבו הרבה יותר חזקות מארצות הברית.

הבורסה של ניו יורק, ארה”ב | צילום: שאטרסטוק

ביום הולדתה ה-248 ארצות הברית של אמריקה נמצאת במשבר. בעיקר החוב העצום שלה, האינפלציה, הריבית הגבוהה שמעיבה על הצמיחה שם, הירידה בפטריוטיזם שבאה לידי ביטוי בירידה דרסטית בנכונות להתגייס לצבא.
לכן, הבחירות הבאות בארה”ב הן בחירות קריטיות למדינה – הן בחירות על הערכים הבסיסיים של אמריקה. על הפרק עומדת התפיסה הקפיטליסטית מול מדיניות רווחה, כפי שהיה במערכות הבחירות האחרונות בהן הדמוקרטים ביקשו לחזק את תוכניות הבריאות לציבור, תקציב הביטחון, היחסים עם סין, רוסיה ומדינות הטרור.

הבחירות האלו משפיעות על העולם כולו, כי אמריקה היא עדין מעצמה מכל בחינה שהיא: התוצר של ארה”ב הוא הגבוה בעולם ואחריה סין הענקית שהתל”ג שלה הוא פחות ממחצית משל ארה”ב וזהו הסיפור הגדול של ההצלחה, שלמרות כל האתגרים היא עדין מעצמה עולמית בלתי מעורערת.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה