חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסתיימה המלחמה? הפועלים ודיסקונט חוזרים לחלוקת דיבידנדים של 40% ו-30%

הבנקים מפרסמים את דוחות הרבעון הראשון מהם עולה כי פג תוקפו של הקיצוץ בדיבידנדים אותו דרש בנק ישראל בתחילת המלחמה • עלות ההטבות לבנק הפועלים, בעקבות המתווה עליו סוכם עם בנק ישראל, הסתכם ב-240 מיליון שקלים בלבד • עלות ההטבות לדיסקונט – 130 מיליון בלבד

בנק דיסקונט ובנק הפועלים | עיבוד צילום: שאטרסטוק

בנק הפועלים מציג דוחות המצביעים על ירידה בתשואה על ההון מ-17% ברבעון הראשון של 2023 ל14.6%. רווחי הבנק הצטמצמו ל-1.9 מיליארד שקלים ברבעון – ירידה של 5%. דיסקונט רשם ירידה חדה יותר בשורת הרווח, של 17%, כך שהשפעות המלחמה ובעיקר השפעות הריבית הגבוהה ניכרות על הבנקים ובכל זאת אלה החליטו לחזור לחלוקת הדיבידנדים הרגילה.

כזכור, עם פרוץ המלחמה הפיקוח על הבנקים הורה להם להיות זהירים עם חלוקת הדיבידנדים כשניתן היה להבין שמדובר בגבול של 20%, וכך הם אכן עשו. כעת הבנקים ביקשו את אישור בנק ישראל לחזור לחלוקת דיבידנדים רגילה. הפועלים הודיע על חלוקת דיבידנדים של 40% – 775 מיליוני שקלים ודיסקונט על דיבידנדים של 30%, שהם 315 מיליון שקלים.

מניות הבנקים מזנקות היום עם פתיחת המסחר בתל אביב: הפועלים ודיסקונט פותחות הבוקר את המסחר בזינוק של 1.8% ו-1.9% בהתאמה. לאומי מזנק ביותר מ-2% ומדד הבנקים רושם עליות של 1.6%.

כזכור, עם פרוץ המלחמה הפיקוח על הבנקים הגיע למתווה מרצון עם הבנקים לטיפול בחובות קו העימות, חיילי המילואים וכלל העסקים והלקוחות בארץ שנפגעו מהמצב. לפי אותו מתווה הבנקים התחייבו לאפשר לכל מי שיבקש לדחות את תשלומי המשכנתאות והחזרי החובות ב-3 חודשים, לפי תנאי החיתום המקוריים של ההלוואות.

בנק הפועלים, סניף ירושלים | צילום: שאטרסטוק

בנוסף, כל אחד מהבנקים הודיע על נכונות לוותר כליל על החזרי משכנתאות לנפגעי קו העימות הראשון עם עזה. אלא שכפי שפורסם ב”ערוץ הכלכלה”, ההטבה הזו לא הייתה יותר מתרגיל שיווקי, מכיוון שמספר המשכנתאות של נפגעי קו העימות היה זניח. את הנתונים ניתן לראות כעת בדוחות שהבנקים מפרסמים: לא רק שעלות המתווה זניחה יחסית לגודל האירוע וגם לרווחיהם – היא גם לא הייתה אפקטיבית במיוחד ומרבית הזכאים לדחיית החזרי ההלוואות כלל לא ניצלו את האפשרות.

כך בנק הפועלים מדווח על הוצאה של 240 מיליון שקלים במסגרת הטבות המתווה, אלא שאם הוא היה מנוצל במלואו הבנק היה מוציא 543 מיליוני שקלים. גם דיסקונט מדווח על הוצאה במסגרת המתווה של 130 מיליארדי שקלים, מתוך כ-300 מיליון שהוא היה מוציא, לו כל הלקוחות היו מממשים את ההטבות. ראוי לציין שעלות ההטבות הללו אינה הוצאה של כספים, אלא ככל הנראה הפער בין החיתום המקורי של ההלוואות לבין עלות ההלוואות כיום.

בנייה בישראל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

מגדילים מימון לענף הבנייה שבסכנה
הכנסות הבנקים ממימון קטנו, בשל הירידה בביקוש לאשראי בתנאי הריבית הנוכחיים. הפועלים צמצם את הכנסות המימון שלו ב-8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בין היתר מכיוון שרבים העבירו את יתרות העו”ש שלהם לפיקדונות שמשלמים ריבית זעומה, אך גבוהה יותר מאפס ריבית שהבנקים בארץ מציעים על יתרות העו”ש.

עוד עולה מהדוחות שלמרות המלחמה חל קיטון בהפרשות הבנקים בפועל לחובות בעייתיים. וכפי שפרסמנו כאן, למרות המשבר הגדול של ענף הנדל”ן הבנקים מעלים את שיעור המימון לענף. ככל הנראה מדובר במידה רבה במצב של אין ברירה, שכן בנקים שהעניקו מימון ליזמים וקבלנים יכולים לבחור כעת בין להגדיל את סבלנותם לבין לפתוח בהליכי גבייה שעלולים להביא את ענף הבנייה לאבדון, יחד עם הבנקים עצמם.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן