חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

“העולם עומד בפני משבר”: המשקיע הגדול בעולם קורא לבחון מחדש את גיל הפנסיה

לארי פינק, יו"ר בלאקרוק, קרא במכתבו השנתי למשקיעים לבחון מחדש את גילאי היציאה לפנסיה • "זה קצת מטורף שרעיון העוגן שלנו לגיל הפרישה הנכון - בן 65 - מקורו בתקופת האימפריה העות'מאנית"

מנכ"ל בלאקרוק, לארי פינק | צילום: שאטרסטוק

לארי פינק, יו”ר בלאקרוק (BlackRock), קרא במכתבו השנתי לבחון מחדש את גילאי הפרישה לגמלאות ואת תכניות הפנסיה לאחר שפריצות דרך רפואיות הביאו להארכת תוחלת החיים. העולם עומד בפני משבר פרישה מתמשך ככל שאנשים חיים יותר, הזהיר ראש מנהל הקרן הגדולה בעולם.

חיים ארוכים יותר פירושם שעובדים עשויים יצטרכו לפרוש בשלב מאוחר יותר בחיים כדי להבטיח שכספי החסכונות שלהם יזרמו אותם עד מותם. במכתבו השנתי שמופץ למשקיעים, אמר מר פינק: “אף אחד לא צריך לעבוד יותר ממה שהוא רוצה. אבל אני כן חושב שזה קצת מטורף שרעיון העוגן שלנו לגיל הפרישה הנכון – בן 65 – מקורו בתקופת האימפריה העות’מאנית. והוסיף “כשאנשים חיים באופן קבוע אחרי 90, מה צריך להיות גיל הפרישה הממוצע?”.

תוחלת החיים נמצאת בעלייה | צילום: שאטרסטוק

המשקיע המיליארדר, שייסד את בלאקרוק ב-1988, נחשב לאחד הקולות המשפיעים ביותר על הבמה העולמית, כאשר הצהרותיו נותנות לעתים קרובות את הטון לדיונים בנושאי מדיניות ברחבי העולם כולו.

פינק, בן ה-71 אמר שהוא חושש כי לא נעשה מספיק כדי להבטיח שלאנשים יהיה מספיק כסף כל מנת להגן על פרישתם משוק העבודה, ויש צורך בפעולה “דחופה” כדי לעזור לאנשים לבנות תכניות פרישה משמעותיות יותר כשיזדקנו.

פינק, שנחשב למשקיע הגדול בעולם אמר שחשוב “להתחיל לנהל את השיחה” על הנושא שכן שינוי דמוגרפיה ברחבי העולם מוביל להזדקנות מהירה של אוכלוסיות, כאשר מדינות צריכות לפתח שוקי הון בסגנון ארה”ב כדי לסייע בתשלום עבור פנסיונרים.

לא כולם מסכימים עם העלאת גיל הפרישה. המחאה ברחבי צרפת בינואר 2023 | צילום: שאטרסטוק
המחאה נגד גיל הפרישה בצרפת, ינואר 2023 | צילום: שאטרסטוק

אולם, לא כולם מסכימים עם פינק. רק בחודש אפריל האחרון, 2023, בית המשפט החוקתי בפריז אישר את הרפורמה להעלאת גיל הפנסיה בצרפת של הנשיא עמנואל מקרון, שמעלה את גיל הפרישה במדינה מ-62 ל-64. בעקבות הרפורמה נערך יום זעם והפגנות ברחבי המדינה, חסמו כבישים ומפעלים תעשייתיים בכמה מקומות בצרפת.

על פי תחזיות האו”ם, אחד מכל שישה אנשים בעולם יהיה מעל גיל 65 עד 2050, לעומת אחד מכל 11 ב-2019. בבריטניה, גיל הפרישה עלה מ-65 והממשלה הציגה רישום לפנסיה לפני עשור כדי למנוע את המשבר. ההוצאות על הפנסיה בבריטניה צפויה לעלות גם מ-5.1% מהתמ”ג ל-8.6% מהתמ”ג עד 2072-73, על פי המשרד לאחריות תקציבית (OBR). בגרמניה, נאלצו בשנה שעברה לגנוז עלייה מתוכננת של גיל הפנסיה של המדינה ל-68 בגלל ירידה בתוחלת החיים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה