חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקבלנים והתעשיינים קוראים לממשלה לתעדף ייצור מקומי של חומרי הבנייה

בעקבות הסנקציות שהטיל ארדואן על הייצוא לישראל נשמעות קריאות מהענף להפחית את התלות בייבוא. החל מ-2014 נפתח שוק המלט בהדרגה לתחרות ומחירו ירד בעשרות אחוזים • מנהל בחברת תשתיות: "החזרת המצב לקדמותו בלתי אפשרית ולא נכונה"

מלט | צילום: שאטרסטוק

“התאחדות הקבלנים בוני הארץ” קוראת לממשלה לקדם את תעשיות הבנייה הישראליות, בעקבות הסנקציות שהטיל ארדואן על ייצוא חומרי בנייה ותעשייה, כמו מלט, ברזל ועוד, לישראל. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: “המסקנה המיידית מהאירוע הזה היא שיש לשמור על עצמאות הייצור של מדינת ישראל. חייבים לפתח את תעשיות הבנייה הישראליות ולעודד ולקדם אותן באופן שיאפשר להסתמך פחות על הייבוא”.

לדבריו, “כמו המשבר שנוצר בעקבות המחסור בעובדי בניין ותשתיות, כך גם קורה עכשיו בנושא חומרי בניין ומוצרי בנייה, שלא מנוהל על ידי המדינה כדי להבטיח רציפות תפקודית של המשק. כדאי שמדינת ישראל תנצל את ההזדמנות הזו להפיק לקחים ותתקן את המצב לקראת העתיד לבוא”.

בניינים בראש העין | צילום: שאטרסטוק

גם נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר הביע את תמיכתו ביוזמה ומסר כי ״אני מברך את התאחדות הקבלנים ואת העומד בראשה ראול סרוגו, על ההחלטה האמיצה להפסיק את הרכש מטורקיה ולהתחיל לעבוד כמה שאפשר עם יצרנים ישראלים. לשמחתי גם הם הגיעו למסקנה שממשלת ישראל הייתה צריכה להגיע אליה כבר מזמן – צריך להפסיק את התלות בטורקיה ולחזק את התעשייה הישראלית. אני קורא לממשלה לתעדף עד כמה שניתן רכש ישראלי על פני רכש ממדינות זרות״.

אלא שכדאי לזכור את המצב עד לפני מספר שנים, לפיו תעשיית המלט, למשל, נשלטה על ידי יצרן מקומי אחד וחלו מגבלות על ייבוא מתחרה. מחירי המלט בישראל היו גבוהים בעשרות אחוזים מהמחיר שחברות התשתיות והקבלנים משלמים כיום. כעיקרון, נכון לתת עדיפות תמיד לתעשיות המקומיות, אך לא על חשבון עצירת התחרות ויצירת מונופולים. גם ללא יבוא מטורקיה יש מדינות אחרות ששמחות למכור לישראל את אותם חומרי בנייה ותעשייה, גם אם במחיר גבוה יותר, ולאפשר שוק תחרותי.

הגיע הזמן לעבור לתעשייה מקומית? נשיא טורקיה רג’יפ טאיפ ארדואן, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

בשנת 2020 נפתח שוק המלט לתחרות ונתח השוק של מפעל נשר המקומי ירד, עם פתיחת השוק לייבוא מקפריסין, יוון, טורקיה, ירדן ועוד. 5 שנים קודם לכן נתח השוק של נשר היה 90% ועד לפתיחת התחרות המלאה ב-2020 המחירים הוזלו ב-20%. מאז המחירים הוזלו בעוד עשרות אחוזים. “החזרת המצב לקדמותו תביא לזינוק במחירים ולהורדת ההיצע. זה גם בלתי אפשרי וגם לא נכון”, אומר מנהל בחברת תשתיות גדולה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן