חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התאוששות אבל עדיין שפל: עלייה של 14% ברכישת דירות ברבעון הראשון

סקירת הנדל"ן של הכלכלן הראשי באוצר: ברבעון הראשון של 2024 מספר העסקאות בכל הארץ עמד על כ-20 אלף דירות – עלייה של 14% לעומת השנה שעברה • בראייה היסטורית עדיין שפל ברכישות מאז תחילת שנות האלפיים • למרות הציפיות, חלה ירידה ברכישות של תושבי חוץ ברבעון הראשון | אילו ערים הובילו בעסקאות הנדל"ן וכמה רכישות היו בערי הצפון?

נדל"ן בישראל | צילום: שאטרסטוק

התאוששות ניכרת: ברבעון הראשון של 2024 חל גידול של 14% במספר העסקאות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כך עולה מסקירת הנדל”ן של הכלכלן הראשי באוצר לסיכום הרבעון הראשון של 2024 שפורסמה היום (ד’). בסך הכל מדובר על 21 אלף דירות שנמכרו בשוק החופשי. מדובר ברמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז הרבעון השלישי של 2022, אז החל רצף העלאות ריבית שגררו ירידה בביקושים לדירות.

מהסקירה עולה כי למרות ההתאוששות הניכרת בשוק הנדל”ן עם עלייה במספר העסקאות, עדיין בהשוואה היסטורית הרבעון הראשון של 2024 נמצא בשליש התחתון של מספר עסקאות הנדל”ן שנרשמו מאז תחילת שנות האלפיים. הסיבה לשפל עדיין במספר העסקאות היא הירידה בעסקאות יד שנייה. מכירות יד שניה הסתכמו ברבעון הראשון ב- 12.6 אלף דירות, גידול מתון של 2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אזור ת”א בלט עם ירידה חדה של 18% במכירות דירות יד שנייה.

ברבעון הראשון נרשמה גם עלייה ברכישות המשקיעים, הרכישות הסתכמו ב-3.6 אלף דירות, עלייה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ת”א הובילה רכישות אלו עם גידול של 44% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בתוך סגמנט המשקיעים, תושבי חוץ דווקא קנו פחות דירות ברבעון הראשון השנה. מדובר בירידה של 20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת למרות הציפיות של גורמים בענף לגידול חד ברכישות תושבי החוץ לאחר פרוץ המלחמה.

העיר חיפה | צילום: שאטרסטוק

חיפה מובילה אבל פחות
בפילוח העסקאות בשוק החופשי לפי ערים, ירושלים מובילה במספר עסקאות הנדל”ן ברבעון הראשון עם כ-1,200 דירות שנרכשו בבירה, עלייה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. חיפה ירדה למקום השני במספר העסקאות, כאשר זוהי העיר היחידה מבין עשר הערים המובילות שבה נרשמה ירידה בעסקאות ברבעון הראשון בשיעור של 10%, ירידה המוסברת בחשש להתרחבות הלחימה בצפון כאשר במלחמת לבנון השנייה חיפה הייתה מהערים המטווחות ביותר על ידי חיזבאללה.

במקום השלישי באר שבע עם כאלף עסקאות שבוצעו ברבעון הראשון של 2024. אחריה תל אביב, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, אשקלון, ראשון לציון ואת רשימת עשר הערים המובילות בעסקאות ברבעון הראשון סוגרת בית שמש עם כ-600 עסקאות בעיר.

עיר שבלטה במיוחד בירידה במספר העסקאות היא נתיבות עם צניחה של כ-50% במספר העסקאות בשוק החופשי. לעומת זאת, בעיר אופקים נרשם גידול של 77% ברכישות דירות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, על רקע הזינוק ברכישות המשקיעים בעיר.

העיר צפת | צילום: שאטרסטוק

בערי הצפון ובצל המלחמה נרשמה ירידה חדה של 47% בעסקאות בעיר צפת, רק 66 דירות נרכשו שם ברבעון הראשון. בקריית שמונה נרכשו 12 דירות בלבד בלבד, ירידה של 83% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בגזרת הדירות בסבסוד ממשלתי, סך הדירות שנרכשו ברבעון הראשון של 2024 עמד על 2,725, זינוק של 48% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והרמה הגבוהה ביותר במכירות אלו מאז הרבעון השני של 2022. מהסקירה עולה כי גידול זה הושג בין היתר על רקע תחילת המכירות במסגרת “מחיר מופחת”, תכנית אשר החליפה את “מחיר למשתכן”, אשר החלו להגיע לשלב חתימת החוזים עם הזוכים ברבעון השלישי אשתקד. שליש מרכישות אלו ברבעון הראשון התרכז באזור רחובות.

עוד עולה מסקירת הנדל”ן של הכלכלן הראשי באוצר כי ברבעון הראשון השנה המשיכה הירידה ברכישות של משפרי דיור, הירידה החלה מאז עליית הריבית במשק ברבעון השני של 2022.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן