חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ומה עם ישראל? בעולם גילו: זהו הסוד לפריון ואושר

בגרמניה החלו לפני כחודש ניסוי במספר מקומות עבודה נבחרים במדינה למעבר לארבעה ימי עבודה • בבלגיה ובאיסלנד זה כבר קורה • בישראל זה דובר מספר פעמים אך לא סביר שנראה שבוע עבודה מקוצר בעתיד הקרוב

ארבעה ימי עבודה זה הסוד לאושר? | צילום: שאטרסטוק

הפתרון לחיים מאושרים יותר? איסלנד עברה לארבעה ימים בשבוע עוד בשנת 2021, גרמניה החלה לפני כחודש ניסוי במספר מקומות עבודה נבחרים במדינה למעבר לקיצור שבוע העבודה. ניסויים רבים גילו שפחות שעות עבודה מגדילות את הפריון והאושר.

עובדים ברחבי העולם סובלים מעייפות קשה, מעבודת יתר ושכר לא הולם תוך שהם מנסים להחזיק את הראש מעל המים. לאחר לימוד ההשפעות של המעבר לשבוע עבודה קצר יותר, ייתכן שאיסלנד מצאה פתרון לחלק מהבעיות הללו. כבר בשנת 2021 כשמגפת הקורונה בשיא שלה, החליטה איסלנד לעבור לארבעה ימי עבודה בשבוע.

שבוע העבודה המקוצר אינו רעיון חדש. ראש ממשלת ניו זילנד, ג’סינדה ארדרן, הציעה שבוע עבודה של ארבעה ימים כדי להגביר את תיירות הפנים בתחילת מגפת הקורונה והמועמד לשעבר לנשיאות ארצות הברית אנדרו יאנג הציע את אותו הדבר כדי לשפר את בריאותם הנפשית של העובדים. בחודש פברואר, גרמניה החלה פיילוט חדש הכולל 45 חברות ובהן יהיה מעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע.

מדינה נוספת שיש בה ארבעה ימי עבודה בשבוע היא בלגיה שהפכה למדינה השנייה באירופה שחוקקה חוק לשבוע קצר. בפברואר 2022, עובדים בלגים זכו בזכות לבצע שבוע עבודה מלא בארבעה ימים במקום חמישה הרגילים ללא אובדן שכר. באותה שנה, נכנס לתוקף חוק שמאפשר לעובדים להחליט אם לעבוד ארבעה או חמישה ימים בשבוע.

מגפת הקורונה גרמה למעבר לשבוע עבודה מקוצר | צילום: שאטרסטוק

חמישה ימים זה כבר לא רלוונטי? שיחות סביב שבוע העבודה בן ארבעת הימים התעוררו לראשונה על ידי מגפת הקורונה, כשעובדים ומעסיקים חושבים מחדש על חשיבות הגמישות וההטבות במקום העבודה. הרעיון פשוט – עובדים יעבדו ארבעה ימים בשבוע תוך שהם מקבלים את אותו שכר ומרוויחים את אותן הטבות, אבל עם אותו עומס עבודה.

ומה קורה בישראל? 
בישראל זמן העבודה משתנה על פי אחוז משרה ועל פי אופי ומקום העבודה ומקובל לעבוד חמישה ימים בשבוע. בחוק נקבע כי שבוע עבודה לא יעלה על 45 שעות שבועיות והממוצע עומד על 40.6 שעות לערך.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן