חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ועדת החוקה: יוגבל השימוש בעיקול מיטלטלין ושכר הטרחה בתיקים קטנים

מהדיון בהצעת החוק שתובא לאישור הכנסת עולה שעיקר השימוש בעיקול מיטלטלין הוא "שיימינג", בניגוד לכוונת המחוקק בעניין • עוד עולה: חוב של 100 שקלים עלול לתפוח ל-873 שקלים

בית משפט | צילום: שאטרסטוק

ועדת החוקה בראשות ח”כ שמחה רוטמן החלה להכין את הצעת החוק להגבלת שכר הטרחה עו”ד בתיקי הוצאה לפועל בחובות קטנים מ-4,500 שקלים ולמניעת עיקול מחשבים אישיים וטלפונים ניידים. ההצעה תעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

המשנה ליועמ”שית, עו”ד מאיר לוין, הסביר בדיון בוועדה השבוע (חמישי), כי “התיקון צפוי להקטין ב-50% את מספר המקרים שבהם נכנסים אנשי ההוצאה לפועל לביתם של חייבים”. לדבריו, רישום עיקולי מיטלטלין נועד במקורו לממש חובות לא משולמים, אך למעשה הוא הפך לאמצעי “שיימינג” – אמצעי לבייש את החייב.

לוין הדגים במספרים את הנושא: בשנת 2023 נפתחו 7,525 הליכי רישום של עיקולי מיטלטלין, מתוכם רק ב-1,349 מקרים נדרשו לממש את העיקול ומתוכם, בפועל נתפסו 27 פריטים ונמכרו 16 מתוכם – 0.2% מימוש.

לוין סיכם: “אנחנו רוצים לצמצם את כמות הדפיקות בדלת והכניסות לבתים פרטיים. התיקון בא להבטיח שהשימוש בכלי ייעשה רק במקרים שהחוב עולה על 35,000 שקלים, ורק כשצפויה ממנו תועלת ממשית לסגירות החוב”.

לעניין התיקון הנוגע לשכר הטרחה שמשלמים חייבים בהוצאה לפועל, אמר לוין, כי “שכ”ט גם בתיקים נמוכים ביותר עומד על מאות רבות של שקלים, שמושתים מייד עם פתיחת התיק. כך חוב של 100 שקלים תופח כבר ביום הראשון ל-361 שקלים ולאחר תקופת האזהרה מתווסף שכר טרחה של 512 שקלים. בתום תקופת האזהרה חוב של 100 שקלים יעמוד על 873 שקלים.

יו”ר ועדת החוקה, ח”כ שמחה רוטמן, נטה להסכים עם הדברים ואמר שהוא לא מקבל את הקביעה לפיה דין פרוטה כדין מאה. לדבריו, יש לבטל את העיקול במקרים בהם הוא מוכח כלא אפקטיבי.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן