חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ועדת הכספים החלה להכין את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה לקריאה שנייה ושלישית

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני וחברים בוועדה: "אין לגבות מס בכלל, כפי שהיה נהוג בתקופת הקורונה" • ראש המועצה הלאומית לכלכלה: "המטרה היא לא להגדיל את הכנסות המדינה, אלא לסייע לאנשים"

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח”כ משה גפני דנה הבוקר (שני) בהצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה.

עיקר ההצעה דנה בהיתר למשיכת כספים מקרן השתלמות של עובד לפני תום שש שנים ממועד התשלום הראשון לחשבון הקרן – מבלי שיחולו שיעורי המס השולי כפי שקבוע בחוק כיום, אלא שיעור מס של 15%, ובמקרה של יחיד שהגיע לגיל פרישה – 7.5% לכל היותר.

כיום סכומים שמושך שכיר או עצמאי מחשבונו בקרן השתלמות, פטורים ממס רק אם חלפו שש שנים ממועד התשלום הראשון לאותו חשבון, ולגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה – רק אם חלפו שלוש שנים ממועד התשלום הראשון.

משיכה מוקדמת מתקופות אלו, מחייבת תשלום מס בשיעור המס השולי על הכספים שנמשכו.

“שמים פלסטר ומעודדים עוני”

ח”כ אורית פרקש הכהן אמרה בדיון: “אני לא אוהבת את הצעת החוק הזאת. איך זה מסייע למשקי הבית? אולי במסגרת המאמצים לסייע למשקי הבית בתקופה זאת, הממשלה תעשה צעדים שאינם קלים. הרי האמידים לא ייגעו בקרנות שלהם, אלא רק שכבות נמוכות יותר. אתם בסך הכל שמים פלסטר ומעודדים עוני. כמה כסף אתה מעריכים שזה יכניס למדינה?”.

ח”כ אורית פרקש הכהן | צילום: פלאש 90

ח”כ ולדימיר בליאק אמר: “זאת הצעה לא טובה. אם אנחנו באמת רוצים להטיב עם אנשים עם קשיים, יש לתת להם תקרה פטורה ממש. מי שישתמש באופציה הזאת הם אנשים שלא מכירים את הנושא הזה, ובמקום לשלם 0 אחוז, הם ישלמו לפחות 2.5% ואף יותר. לדעת כל חברי הוועדה יש לקבוע סכום תקרה שעליו לא יגבו מס שולי, וזה יעזור הרבה יותר”.

“המטרה היא לסייע לאנשים”

פרופ’ אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה: “לעיני רוחי עמד בנאדם שיש לו כסף בקרן ההשתלמות והוא זקוק לכסף עכשיו. יש אנשים שלא מקבלים אשראי מהבנק, הריבית גבוהה ועומדת על ממוצע של 14%, ומנגד התשואה בקרנות ההשתלמות כרגע עומדת על 5%, וזה אבסורד. אנחנו מציעים אופציה למשוך בשיעור מס מאוד נמוך, 2.5% על כל שנה שהכסף נמשך לפני הזמן. המטרה היא לא להגדיל את ההכנסות – הכלכלן הראשי מעריך את ההכנסות ממיסים ב-300 מיליון שקלים בסך הכל. המטרה היא לסייע לאנשים במתן אופציה שלא קיימת כיום”.

אבי שמחון | צילום: יונתן זינזל/פלאש 90

עו”ד בעז סטמבלר, יועץ משפטי באיגוד חברות הביטוח, ציין: “הצעת החוק פוגעת באיתנות הפיננסית של אזרחי ישראל לטווח הבינוני והארוך, והם לא מודעים לזה. אנשים שייפדו את הקרנות יאבדו את האפשרות לצבור רווחים”.

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני, ציין בסיכום הדיון: “כוונת המציעים טובה, אך אתם מפספסים. בתקופת הקורונה נתנה הממשלה פטור ממס עד תקרה מסויימת, למה זה לא המצב כעת? אם רוצים לעזור מבלי להכניס עוד כסף לרשות המיסים, למה לקחת מס? תקבעו הוראת שעה לתקופה מסוימת שלא לוקחים מס”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן