חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חברת חשמל אאוט? בחירת הספק עוברת לאזרח

שר האנרגיה הפתיע בקבלת ההחלטה שתקרב את יישום הרפורמה – מ-2028 לשנה זו. המשמעות: הוזלה במחיר החשמל • בעלי מונים חכמים ייהנו מהנחה גדולה יותר, אך ההמתנה לביצוע ההזמנה אורכת חודשים

עובד חברת חשמל | יוסי אלוני/פלאש 90

שר האנרגיה, אלי כהן, הודיע שלקראת סוף חודש יולי ה-25 , כל צרכן חשמל יוכל לבחור את הספק שלו, בהתאם לרפורמת החשמל. בדבריו, השר כהן שם סוף למה שנראה כמו רפורמה שתיושם במהלך 4 השנים הבאות. זאת מכיוון, שלפי הידוע לנו היישום תלוי במעבר למונה חכם – הקורא אלקטרונית צריכה לפי שעות היממה, מה שנקרא תעו”ז, תעריף עומס וזמן.

כיום רק לפחות מ-30% מהצרכנים יש מונה כזה והיעד הוא להשלים את מעבר המונים לכלל הצרכנים עד לשנת 2028, במקרה הטוב. המונים החכמים נמצאים בשימוש בתעשייה מזה קרוב לשני עשורים.

חברת החשמל התמהמהה בהשלמת המעבר למונים החכמים וגם כיום המעבר נעשה באופן מדוד. מדובר בהמתנה של חודשים בין ההזמנה לביצוע בפועל. השר כהן הציב יעד מעבר קרוב, שיאפשר לכלל הצרכנים לחסוך שיעורים ניכרים מחשבון החשמל, על ידי מעבר לספקים כמו חברות התקשורת, פזגז, אמישראגז, פאואר ועוד.

עוברים למונה חכם | צילום: שאטרסטוק

המעבר למונים חכמים חשוב מאוד להוצאה לפועל של הרפורמה במיטבה, מכיוון שהחלק מהחיסכון בחשבון החשמל תלוי בשינוי התנהגות הצרכנים, באמצעות תמריץ. אם נדע שצריכת החשמל זולה יותר בשעות הלילה, למשל, נוכל לכוון את מכונת הכביסה, המייבש, מדיח הכלים ואפילו הדוד לחימום המים, לשעות הזולות ולצמצם את הצריכה בשעות השיא.

כמובן שגם הטענת המכונית החשמלית היא חלק מהעניין בזמן האחרון – גם כיום מיותר להטעין אותה בשעות השיא, אבל למי שיש מונה חכם יש תמריץ לנהוג כך. ככל הנראה מעבר הצרכנים לספק אנרגיה אחר מחברת החשמל יחסוך פחות לצרכנים שאין להם מונה חכם, אך הוא יחסוך משהו, כי ללא הוזלה אף אחד לא יטרח להחליף ספק.

חברת החשמל תמשיך להיות אחראית בלעדית להובלת החשמל, ולכן גם לתקלות ברשת. כך שהשינוי היחיד מבחינת הצרכן יהיה ביעד התשלום. המבנה החדש הזה של השוק יאפשר סוף סוף להכניס תחרות לאחד התחומים הלא תחרותיים שליוו אותנו מקום המדינה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה