חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חמישה אירועים מרכזיים שצפויים להשפיע על הכלכלה העולמית

עד סוף שנת 2024, הכלכלה העולמית צפויה לעמוד בפני אתגרים והזדמנויות משמעותיות הנובעות מחמישה אירועים מרכזיים • המתיחות הגיאופוליטית והסכסוכים באוקראינה ובמזרח התיכון ממשיכים לשבש את שוקי האנרגיה והסחורות, ומגבירים את חוסר היציבות • המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים, בעיקר העלאות הריבית, תמשיך לעצב את קצב הצמיחה הכלכלית • במקביל, המתיחות בין סין לארה"ב עשויה להכתיב מחדש את כללי המסחר הבינלאומיים

כלכלה עולמית | צילום: שאטרסטוק

המתיחות הגיאופוליטית והמלחמות באוקראינה ובמזרח התיכון
המלחמות המתמשכות באוקראינה ובמזרח התיכון (המלחמה בעזה והאיום האיראני) משפיעות רבות על שוקי האנרגיה והסחורות בעולם.

המלחמה באוקראינה גרמה לשיבושים חמורים בייצוא חיטה וגז טבעי לאירופה ולמזרח התיכון, מה שהוביל לעלייה במחירי הדלקים והמזון בעולם. שיבושי אספקת אנרגיה מרוסיה עודדו מדינות אירופאיות להאיץ השקעות באנרגיה מתחדשת, אך בטווח הקצר נאלצו להסתמך על גז נוזלי מארה”ב וממדינות אחרות.

במזרח התיכון, שיבושי החות’ים הביאו לכך שחברות ספנות רבות בחרו במסלול עוקף מהמסלול הקצר של הים האדום ושיבושי נתיבי השיט הביאו להעלאות מחירים.

חוסר היציבות באזורי מפתח כמו המפרץ הפרסי משפיע על יצוא הנפט והגז, ובמידה והמתיחות תסלים, מחירי האנרגיה עשויים לעלות אף יותר, מחיר הנפט למשל.

המורדים החות’ים מתימן | צילום: שאטרסטוק

המדיניות המוניטרית של בנקים מרכזיים
הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, ובראשם הבנק הפדרלי של ארה”ב, מנהלים מדיניות מוניטרית שמטרתה להתמודד עם האינפלציה הגבוהה. העלאות הריבית החדות נועדו לצמצם את כמות הכסף במשק ולקרר את הכלכלה, אך הן גם משפיעות על שיעורי הצמיחה וההשקעות.

בארה”ב, הבנק הפדרלי העלה את הריבית בצורה ניכרת מאז 2022 כדי להילחם באינפלציה, מה שהשפיע על שוקי הנדל”ן וההלוואות. ריביות גבוהות יוצרות לחץ על חברות פרטיות, במיוחד בתחום ההייטק שבו אשראי זול היה מנוע צמיחה עיקרי.

באירופה, העלאות ריבית מצד הבנק המרכזי האירופי הובילו גם הן להאטה בצמיחה, במיוחד במדינות כמו גרמניה ואיטליה, שבהן הכלכלה תלויה בייצור ותעשייה.

אולם, בעוד פחות משבועיים יש ציפייה כי הפדרל ריזרב סוף סוף יוריד את הריבית. אולם, בישראל הריבית לא צפויה לרדת בשונה מהתנהגות החיקוי אל מול העולם, הפעם, בגלל המלחמה אין ציפייה שהבנק המרכזי בישראל יוריד את הריבית.

ריבית בארה”ב | צילום: שאטרסטוק

המתיחות בין סין לארה”ב
היחסים הכלכליים והמסחריים בין סין לארה”ב ממשיכים להיות מתוחים, עם מגבלות על סחר טכנולוגי והגבלות על יבוא ויצוא. נושאים כמו הגבלות על יצוא שבבים ומסחר בטכנולוגיה מתקדמת משפיעים על שווקים רבים, במיוחד בתחום הטכנולוגי.

ממשלת ארה”ב הטילה סנקציות על חברות סיניות כמו Huawei והגבילה את היצוא של שבבים מתקדמים. זה אילץ את סין להאיץ את הפיתוח הטכנולוגי המקומי שלה, מה שמשפיע על חברות רב-לאומיות בתחום.

בסין, ההשקעות הזרות ירדו עקב המתיחות עם המערב, והצמיחה הכלכלית האטה. גם הגידול בחוב הפנימי בסין והמשבר בתחום הנדל”ן המקומי משפיעים על הכלכלה העולמית, במיוחד עבור ספקים וחברות מערביות המשתמשות בסין כמפעל עולמי.

נשיא סין, שי ג’ינפינג | צילום: שאטרסטוק

התפתחויות בתחום הטכנולוגיה והבינה המלאכותית
הבינה המלאכותית ממשיכה לשנות את הכלכלה הגלובלית בקצב מואץ. תחומי תעשייה רבים, כגון ייצור, שירותים פיננסיים, ואפילו רפואה, עוברים תהליכי אוטומציה והפחתת הצורך בעבודה אנושית.

חברות כמו מיקרוסופט וגוגל משקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח פלטפורמות בינה מלאכותית. עלייה באימוץ כלים כמו ChatGPT שירותים מבוססי AI בעסקים, חינוך, ותחומים נוספים מאיצה תהליכי אוטומציה.

טכנולוגיה זו עשויה להוביל להחלפת משרות רבות בתחום השירותים והפיננסים, כמו שירות לקוחות ומקצועות בתחום האנליזה.

ברמה הכלכלית, הבינה המלאכותית משפרת את היעילות של תהליכים תעשייתיים ומפחיתה את הצורך בעובדים במגזרים מסוימים, אך במקביל יוצרת צורך חדש בהכשרות טכנולוגיות ובעובדים מיומנים בתחומים חדשים.

בינה מלאכותית | צילום: שאטרסטוק

התחממות גלובלית ושינויי אקלים
אירועי אקלים קיצוניים הופכים נפוצים יותר ומשפיעים ישירות על הכלכלה העולמית. שיטפונות, בצורות, הוריקנים, ושריפות יער גורמים נזקים אדירים לתשתיות, חקלאות ויישובים שלמים.

בשנת 2023, שריפות יער גדולות ביוון ובקנדה פגעו בכלכלה המקומית כתוצאה מהרס תשתיות והשפעה על התיירות. שרשרת האספקה העולמית גם הושפעה מאירועים אלו, עם נזקים לנמלים, שדות תעופה ודרכי תחבורה אחרות.

במדינות כמו הודו ואפריקה, הבצורות המתמשכות והשיטפונות גרמו לירידה ביבולי החקלאות, מה שמוביל לעליות מחירים במזון ופוגע בתושבים. שינויי האקלים גם מכבידים על ממשלות בכך שעליהן להשקיע יותר בשיקום ובהכנת תשתיות.

ההרס לאחר סופת טורנדו בארה”ב | צילום: שאטרסטוק

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן