חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשש בארה”ב: מחירי הדירות עלולים לזנק לממוצע של 500 אלף דולר

החשש נובע מהורדה אפשרית של ריבית הבנק המרכזי, מבלי שיצליח להוריד את האינפלציה - שטיפסה בחודש האחרון ל-3.5% • הזינוק במחירי הדירות בארה"ב נובע בין היתר מהעלייה בחומרי הגלם של הבנייה, עלייה בקרקעות - ואפילו בריהוט

בניין דירות טיפוסי בפרברי ארה"ב, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

חשש בארה”ב: המחיר הממוצע של דירה עלול לטפס ל-500 אלף דולר במקרה שהפדרל ריזרב יודיע על הורדת הריבית לפני שהצליח להוריד את האינפלציה, שטיפסה בחודש מרץ האחרון ל-3.5% – כמעט כפול מהיעד שהציב הבנק.

בחמש השנים האחרונות המחיר הממוצע של דירה בארה”ב זינקה בלמעלה מ-33%. אם בראשית 2019 דירה עלתה 313 אלף דולר בממוצע, הרי שברבעון האחרון של 2023 היא כבר הגיעה למחיר של 418 אלף דולר.

בתרחיש הפסימי ביותר, מחירי הדירות עלולים לזנק אפילו ב-20% ולהגיע לשיא 500 אלף דולר. בריאיון של ביל פולטה, מנכ”ל חברת הון פרטית שמשקיעה בחברות מוצרי בנייה, לפוקס ביזנס, הוא צפה כי אם הריביות ירדו – מחירי הדירות ישברו שיאים חדשים ויזנקו ב-5, 10 או אפילו 20%.

בניין מגורים בסן פרנסיסקו, קליפורניה | צילום: שאטרסטוק

הזינוק במחירי הדירות בארה”ב נובע בין היתר מהעלייה בחומרי הגלם של הבנייה, עלייה בקרקעות – ואפילו בריהוט. כזכור, בשל עליית האינפלציה ב-2022 לשיא של 40 שנה (יותר מ-9%), הפדרל רזרב הקפיץ את הריבית לשיעור של יותר מ-5%, בניסיון להרתיע דיירים, שוכרים ומשקיעים להיכנס להוצאות יקרות מדי – וכך להפחית את הביקוש לדירות ולהאט את קצת עליית המכירות.

גם כאן בישראל מחירי הדירות שברו בשנת 2022 שיא של עשור והגיעו לקצב עלייה של 20%. החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית ל-4.75% (מאז היא ירדה ב-0.25%) הצליחה למתן את הביקוש וכתוצאה מכך קצב העלייה במחירי הדירות פחת משמעותית. עם זאת, בחודשים האחרונים קצב העלייה בדירות החדשות התאושש – והגיע לקצב של 13% בשנה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן