חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יו”ר הרשות לני”ע: “ישראל בתשואת חסר בהשוואה לעולם ואנחנו רואים יציאת משקיעים זרים”

למרות המלחמה הארוכה הבורסה גייסה 40 מיליארד שקל, עם 3 הנפקות חדשות ותשואות חיוביות של 8.5%-10.6% • הרשות מקדמת שינוי ימי מסחר, כדי שהבורסה תתאים עצמה למקובל בעולם

השקעות זרות , אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

“אנחנו באירוע מסוג אחר לא רק בגלל עוצמת האירוע, אלא בגלל משך תקופת המלחמה”, כך אמר הבוקר (שני) יו”ר הרשות לניירות ערך (ני”ע), ספי זינגר, בכנס איגוד החברות הציבוריות.

לדבריו, “המשק הישראלי הורגל לעמוד במלחמות שנמשכו תקופה קצרה, אבל הפעם עומד בפנינו אתגר חדש ושונה – מלחמה שמתמשכת כבר קרוב לשנה ובמספר חזיתות. זה אתגר אחר, קשה יותר ומורכב יותר”.

זינגר שיבח את הבורסה הישראלית, שגייסה מתחילת השנה יותר מ-40 מיליארד שקל, בהון ובחוב והרימה 3 הנפקות חדשות. המדדים המובילים הניבו אפילו תשואות חיוביות – תא 35 10.6%, ותא 125 8.5% – הישגים משמעותיים מאוד בהתחשב בתקופה.

יחד עם זאת, אמר זינגר “אם משווים את התשואות של הבורסה לעומת בורסות מובילות בעולם אנחנו נמצאים בתשואת חסר משמעותית; אנחנו רואים יציאה של משקיעים זרים; אנחנו רואים עליה בתשואה על אגרות החוב של המדינה וגם ה-CDS (חוזי ההחלף לסיכוני האשראי) נמצא בשיא שלילי.

התמונה הזו משקפת גם את המאפיינים הבינ”ל של המשק הישראלי. שוק ההון התבגר מאוד בעשורים האחרונים והפך להיות שחקן של ממש במגרש הבינ”ל, וזאת הרבה מאוד בזכות ההייטק הישראלי. זהו אחד ממקורות הכוח החשובים ביותר שלנו, אבל יש לזה גם מחיר, בעיקר בתקופות משבר. השדה שעליו אנחנו משחקים הוא כבר לא רק המשק המקומי. בעולם גלובלי אנחנו נמדדים מול שווקי הון בעולם כולו, וצריכים להצליח להתמודד מולם גם בתקופות קשות”, כך זינגר.

בורסה, אילוסטרציה | שאטרסטוק

כיום השאלה שמשקיע שואל את עצמו היא לא רק אם להיכנס לבורסה או להשקיע בישראל. הוא גם שואל את עצמו אם לא עדיף לו להשקיע בחלופות אחרות, במדינות אחרות ובבורסות אחרות. זה המחיר של להיות חלק מהשוק הפיננסי העולמי, וזה כמובן הופך את ההתמודדות ואת התחרות על ההון למורכבת יותר.

נכון להיום אנחנו רואים שוק יציב, חזק ומתפקד. אבל אנחנו לא יכולים לסמוך על כך שמה שהיה הוא שיהיה. תפקידנו הוא לעמוד על המשמר, לנטר את השוק באופן הדוק וקרוב ולשמור על כך שהשוק ימשיך לתפקד ולהתפתח”, אמר זינגר.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: רוי אלימה, פלאש 90

מתקרבים לעולם: ימי המסחר ואפשרות האיגוח
יו” הרשות לני”ע הציג את שני התהליכים שהרשות מקדמת בימים אלה: הראשון הוא שינוי ימי המסחר בבורסה, כך שיתקיים מסחר ביום שישי, כמקובל בעולם. ככל הנראה מדובר על חשבון יום המסחר ביום ראשון.

התהליך השני, שגם הוא קשור לפער בין ישראל לעולם, הוא איגוח של חברות ציבוריות. בעולם חברות שמציגות הכנסות שוטפות ובטוחות יכולות לגייס הון תמורת ההכנסות העתידיות. העניין הזה עלה מספר רב של פעמים במהלך שני העשורים האחרונים ויש הבנה שמדובר בצורך בחקיקה שתיתן מענה למגוון ההיבטים של האיגוח.

אך זינגר הודיע שהרשות כבר לא מחכה לחוק כדי לקדם את האיגוח והיא עושה התאמות בתקנות כדי שחברות יוכלו להנפיק אג”ח אפילו על בסיס הצעת חוק בעניין.

הבורסה לניירות ערך מציעה: ימי המסחר משני עד שישי

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן